dc.contributor.author |
Веремеєнко, Тарас Ростиславович |
|
dc.date.accessioned |
2022-11-16T10:54:04Z |
|
dc.date.available |
2022-11-16T10:54:04Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Веремеєнко Т. Р. Малярське навчання в Лаврській церковно-мистецькій школі другої половини XVIII століття. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 3. С. 137–140 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4498 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to investigate the history of the activities of the Lavra art school in the second half of the
18th century. In addition, the author characterises the principle of teaching students in this institution with the help of Lavra
drawings. The research methodology is based on using the principles of historicism and objectivity, as well as the historicalcomparative method. These methods provide the history of the activity of the Lavra art school in the second half of the 18th
century and the principle of student education. Scientific novelty of the work. The author presents the general history of the
activities of the Lavra church-arts school in the second half of the 18th century. For the first time, the drawings by which students
studied and painted were published. Moreover, for the first time, the principle of learning painting was analysed. Conclusions.
The findings demonstrate that this topic has been studied for two centuries, but it has not been studied enough. However, we
can say with full confidence that the Lavra art school of the second half of the 18th century taught students according to Western
European textbooks. This enabled teaching highly professional masters with their painting style. This confirms that the Lavra
had a close connection with Europe, like all of Ukraine. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – дослідити історію діяльності Лаврської школи другої половини XVIII століття,
охарактеризувати принцип навчання учнів за допомогою лаврських малюнків. Методологія дослідження
ґрунтується на використанні принципу історизму та об'єктивності, історико-порівняльного методу, що дали
змогу проаналізувати історію діяльності Лаврської школи другої половини XVIII століття та принцип навчання
учнів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній доповнена загальна історія діяльності Лаврської
церковно-мистецької школи в другій половині XVIII століття. Вперше опубліковані малюнки, за якими
навчалися учні. Також уперше проаналізовано принцип навчання малярської справи. Висновки. Порушене
питання дослідники вивчали тривалий період часу – протягом двох століть, проте не достатньо ґрунтовно.
Виявлено, що Лаврська школа другої половини XVIII століття навчала учнів за західноєвропейськими
посібниками, що давало можливість готувати високопрофесійних майстрів. Це вкотре підтверджує, що Лавра
мала тісний зв'язок з Європою, як і вся Україна. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
ікономалярня |
uk_UA |
dc.subject |
мистецтво |
uk_UA |
dc.subject |
іконопис |
uk_UA |
dc.subject |
навчання |
uk_UA |
dc.subject |
Києво-Печерська лавра |
uk_UA |
dc.subject |
учні |
uk_UA |
dc.subject |
бароко |
uk_UA |
dc.title |
Малярське навчання в Лаврській церковно-мистецькій школі другої половини XVIII століття |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Painting Studies at the Lavra Church-Art School of the second half of the 18th Century |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |