Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Відновлення Києво-Подільської Покровської церкви в 1950-х роках: монументальний живопис Лідії Спаської

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лабзін, В’ячеслав Володимирович
dc.date.accessioned 2022-11-16T10:57:42Z
dc.date.available 2022-11-16T10:57:42Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Лабзін В. В. Відновлення Києво-Подільської Покровської церкви в 1950-х роках: монументальний живопис Лідії Спаської. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 3. С. 141–148 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4499
dc.description The purpose of the article is to find out the history of Lidia Spaska's painting during the restoration of the KyivPodil Pokrovska Church in the 1950s, and its iconographic and stylistic features. The research methodology is based on the application of archival and bibliographic searches, which enabled finding and highlighting the unknown facts; iconographic and iconological methods, which made it possible to analyse the development of plots, and the method of comparative evaluation allows to clarify the peculiarities of the artist's approach to their interpretation. The scientific novelty consists in the introduction into scientific circulation of previously unknown materials about L. Spaska's participation in the restoration of the Kyiv-Podil Pokrovska Church in the 1950s; in the first attempt at an iconographic and iconological analysis of her monumental paintings in this restoration process. Conclusions. It has been established that Lidia Spaska was the author of the monumental painting of the Kyiv-Podil Pokrovska Church. The following works belonged to her brush: two compositions “The Entombment” and “The Resurrection” in half-domes; two wall paintings in the northern and southern arms – “Ascension of Virgin” and “Apparition of Virgin on Mount Pochaiv”; paintings of the drum of the central dome and elastic arches. These works have not survived in their original form to our time. The iconography of the images gives reason to believe that L. Spaska did not use fixed subjects, but on the basis of her knowledge and experience tried to interpret or adapt them to the wishes of the customer, as evidenced by their iconographic analysis. The compositions of all works are subordinated to the architectural space and are organically perceived in the general interior of the temple. In her painting, L. Spaska focused on the fine modeling of the face, giving it increased attention, while the clothes and the background were painted more generally; the figures are characterised by expressive silhouette and movement. Losses and later renewals of paintings do not allow us to draw general conclusions about the color and its features uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – з’ясувати історію виникнення живопису Лідії Спаської під час відновлення КиєвоПодільської Покровської церкви в 1950-х роках, окреслити його іконографічні та стильові особливості. Методи дослідження ґрунтуються на застосуванні архівних та бібліографічних пошуків, які дали змогу висвітлити невідомі факти; іконографічного й іконологічного методів, щоб розібрати розвиток сюжетів, а метод порівняльної оцінки дав можливість з’ясувати особливості підходу мисткині до їх трактування. Наукова новизна статті полягає у введені до наукового обігу раніше не відомих матеріалів про участь Л. Спаської у відновленні Києво-Подільської Покровської церкви у 1950-х роках; першій спробі іконографічного та іконологічного аналізу виконаних нею в цьому процесі монументальних творів. Висновки. Встановлено, що Лідія Спаська була авторкою монументального живопису Києво-Подільської Покровської церкви: її пензлю належали роботи: «Покладення до гробу» та «Воскресіння» у конхах; «Вознесіння Божої Матері» і «Явлення Божої Матері на горі Почаївській» у раменах; розписи барабана центральної бані та підпружних арок. До нашого часу в первісному вигляді ці роботи не збереглися. Іконографія зображень дає підстави вважати, що Л. Спаська не використовувала сталі сюжети, а на основі своїх знань та досвіду намагалася їх інтерпретувати чи адаптувати на бажання замовника, що доводить їх іконографічний аналіз. Композиції всіх робіт підпорядковані архітектурному простору й органічно сприймаються в загальному інтер’єрі храму. У живописі Л. Спаська зосереджувала увагу на тонкому моделюванні обличчя, приділяючи йому підвищену увагу, тоді як одяг і тло виконувала більш узагальнено; постаті характеризуються виразними силуетом і рухом. Втрати та пізніші поновлення розписів не дають змогу зробити загальні висновки стосовно колориту і його особливостей. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject Лідія Спаська uk_UA
dc.subject Києво-Подільська Покровська церква uk_UA
dc.subject релігійний живопис uk_UA
dc.subject Покладення до гробу uk_UA
dc.subject Воскресіння uk_UA
dc.subject Явлення Божої Матері на горі Почаївській uk_UA
dc.title Відновлення Києво-Подільської Покровської церкви в 1950-х роках: монументальний живопис Лідії Спаської uk_UA
dc.title.alternative Restoration of the Kyiv-Podil Pokrovska Church in the 1950s: Monumental Painting by Lidia Spaska uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу