dc.contributor.author |
Бермес, Ірина Лаврентіївна |
|
dc.date.accessioned |
2022-11-16T11:12:15Z |
|
dc.date.available |
2022-11-16T11:12:15Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Бермес І. Л. Штрихи до «портрета» М. Лисенкадиригента (на основі спогадів і листів). // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 3. С. 169–176 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4503 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to outline the methodical principles of M. Lysenko’s cooperation with a choir and to
disclose his conducting practice. The research methodology is based on the combination of biographical and theoretical
approaches and the method of generalisation. As a whole, they highlight the main aspects of the master’s conducting
activity, peculiarities of choral works interpretation, and creative methods of cooperation with a choir. The novelty of
this research involves disclosing an issue about M. Lysenko’s conducting activity for the first time through the prism of
contemporaries’ memoirs, epistolary, which helped to manifest a deep interest in choral activity, as well as, reconstructing
separate conductors’ concert performances with a choir and accentuating the methodology of learning compositions, their
"reading” with the help of manual techniques. The peculiarities of M. Lysenko’s conducting style and his connection with
Ukrainian national singing tradition have been summarised here for the first time. Conclusions. M. Lysenko’s
multifaceted talent – he is known to be a composer, a pianist, a conductor, a teacher, a musicologist – testifies his
versatility as a master, who seemed to be organised, original, productive and having his own unique style in different
spheres of creating activity. This kind of performing method correlated with organisational, compositional, musicalpublic, and pedagogical practice – the symbiosis of which was focused on the process of Ukrainian nationalisation.
Although conducting activity did not play an important role in his life and work, we can state that M. Lysenko’s work as
a conductor is a great contribution to a national culture-creating process. Its description reveals the depth of the artistic
“workshop” of M. Lysenko, concentrating on separate aspects of conducting and interpretations, of which M. Lysenko is
a composer and a conductor, showing his artistic potential, hidden in a choral musical score. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті полягає у виокремленні методичних принципів роботи М. Лисенка з хором, розкритті
особливостей його диригентської практики. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні біографічного
та теоретичного підходів, методі узагальнення, що в комплексі дають змогу виявити головні аспекти
диригентської діяльності митця, особливості інтерпретації хорових творів, творчі методи роботи з хором.
Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розкрито питання диригентської практики М. Лисенка крізь
призму спогадів сучасників, епістолярію, що сприяло виявленню глибокої зацікавленості хоровою справою,
реконструюванню окремих концертних виступів диригента з хором, увиразненню методики розучування творів,
їх «прочитанню» за допомогою мануальної техніки. Вперше узагальнено особливості диригентського «почерку»
М. Лисенка, виявлено його зв’язок з українською національною співочою традицією. Висновки. Багатогранність
М. Лисенка як композитора, виконавця-піаніста, диригента, педагога та музикознавця свідчить про
універсальність майстра, який у різних ділянках творчої діяльності виявив себе надзвичайно органічним,
оригінальним, продуктивним, із власним питомим «почерком». Диригентурою М. Лисенко займався з 19-річного
віку й до кінця життя. Цей вид виконавської практики корелював з організаційною, композиторською, музичногромадською, педагогічною, симбіоз яких спрямовувався на процеси українського націєтворення. Вболіваючи за
українську справу, митець засновував хорові колективи, до складу яких входили переважно аматори,
популяризував українську пісню на доброму мистецькому рівні. Хоча диригентська діяльність не посідала
провідне місце в житті та творчості майстра, можемо констатувати, що вона стала вагомим внеском у
національний культуротворчий процес. Її окреслення дає можливість заглибитися в артистичну «майстерню»
М. Лисенка, сфокусувати увагу на окремих аспектах диригування та інтерпретацій, у яких митець виступає в ролі
«співавтора» (як композитор і диригент), виявляючи художній потенціал, зашифрований у хоровій партитурі. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
М. Лисенко |
uk_UA |
dc.subject |
хор |
uk_UA |
dc.subject |
диригентська діяльність |
uk_UA |
dc.subject |
інтерпретація |
uk_UA |
dc.subject |
спогади |
uk_UA |
dc.subject |
листи |
uk_UA |
dc.title |
Штрихи до «портрета» М. Лисенкадиригента (на основі спогадів і листів). |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Strokes to M. Lysenko-Conductor "Portrait” (the case study of memoirs and letters) |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |