Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Мистецькі проєкти інтегративного типу: дослідницький і виконавський аспекти

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гринчук, Ірина Павлівна
dc.contributor.author Місько, Галина Степанівна
dc.contributor.author Овод, Наталя Михайлівна
dc.date.accessioned 2022-11-16T11:26:01Z
dc.date.available 2022-11-16T11:26:01Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Гринчук І. П., Місько Г. С., Овод Н. М. Мистецькі проєкти інтегративного типу: дослідницький і виконавський аспекти. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 3. С. 190–195 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4506
dc.description The purpose of the article is to consider the possibilities of using new educational technologies in distance and blended learning, in particular the creation of integrative art projects as in the case of representaing the creative personality of Vladyslav Zaremba as a Ukrainian composer of Polish origin. The research methodology consists in the use of historical-comparative and personalistic approaches, as well as the activity approach from the point of view of art pedagogy. The results of the experimental work prove that the involvement of technology of integrative art projects allows highlighting various aspects of the creative personality of Vladyslav Zaremba as a Ukrainian composer, music teacher, the author of the “Taras Shevchenko's Kobzar” collection, as well as samples of chamber vocal and instrumental music. Scientific novelty. Attention is focused on the role of Ukrainian composers of Polish origin, associated with Volyn and Podillia, in the development of professional Ukrainian music in the mid-nineteenth – early twentieth century. Among them: Joseph Dominik Vytvytsky (1813–1866), Michael (Michael) Zavadsky (1828–1887) and Vladyslav Zaremba (1833–1902). Different facets of Vladyslav Zaremba's creative personality have been traced, which are presented by separate scopes of student search and executive activities in the preparation and presentation of integrative art projects. In particular, the following areas have been presented: artistic Ukrainian–Polish relations in the context of the contribution of Ukrainian composers of Polish origin to the composers of the Dolysenko period; presentation of V. Zaremba's creative career; vocal and choral work of the composer; Shevchenko in the works of V. Zaremba (“Taras Shevchenko’s Kobzar” collection, Kyiv, 1889), the program book of the event dedicated to the 185th anniversary of V. Zaremba (vocal class of associate professor N. Ovod), the “Let’s Sing Together” project realised in collaboration with the Youth Choir (artistic director H. Misko) and Polish students. The composer's piano works have also been singled out, which include a piano cycle for children “Mały Paderewsky” (“Little Paderewsky”), translations of Ukrainian folk songs, plays “Farewell to Ukraine”, “Thought-Shumka”, “The Dnipro Roars and Moans”, “At the end of the dam willows rustle”, “All the burlaks gathered”, and a number of piano miniatures. A brief performing and pedagogical analysis of V. Zaremba's work “Oh, the moon, the moon” has been performed. Conclusions. The authors have generalised the role of the technological process of integrative art projects for intensification of searching and performing activities of music students, their analysis of certain aspects of Ukrainian-Polish cultural relations, the role of individuals in the development of musical culture of Ukraine uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – розглянути можливості використання нових освітніх технологій в умовах дистанційної та змішаної форм навчання, зокрема створення мистецьких проєктів інтегративного типу на прикладі репрезентації творчої постаті Владислава Заремби як українського композитора польського походження. Методологія дослідження полягає у використанні історико-компаративного та персоналістичного підходів, з боку мистецької педагогіки – діяльнісного підходу. Результати експериментальної роботи переконують, що залучення технології створення мистецьких проєктів інтегративного типу дає змогу висвітлити різні грані творчої постаті Владислава Заремби як українського композитора, музичного педагога, автора збірки «Кобзар Тараса Шевченка», зразків камерної вокальної та інструментальної музики. Наукова новизна. Увагу зосереджено на ролі українських композиторів польського походження, пов’язаних з Волинню та Поділлям, у розвитку професійної української музики середини ХІХ – початку ХХ століття. Прослідковано різні грані творчості Владислава Заремби, які визначені окремими напрямами студентської пошукової та виконавської діяльності в підготовці та презентації проєктів. Наведені короткі приклади характеристики вокально-хорового та фортепіанного письма Владислава Заремби. Висновки. Узагальнено роль технології мистецьких проєктів інтегративного типу для активізації пошукової та виконавської діяльності студентів музичних спеціальностей, аналізу ними окремих аспектів українсько-польських культурних відносин, ролі окремих персоналій у розвитку музичної культури України. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject музичне мистецтво України ХІХ століття uk_UA
dc.subject сучасна мистецька освіта uk_UA
dc.subject мистецькі проєкти uk_UA
dc.subject Владислав Заремба uk_UA
dc.title Мистецькі проєкти інтегративного типу: дослідницький і виконавський аспекти uk_UA
dc.title.alternative Artistic Projects of Integrative Type: Research and Performance Aspects uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу