Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Технічні та виражально-змістовні функції «перехідних тонів» і «примарного тону» в контексті вокально-регістрової виконавської стратегії

Show simple item record

dc.contributor.author Кулієва, Антоніна Яківна
dc.date.accessioned 2022-11-16T11:29:26Z
dc.date.available 2022-11-16T11:29:26Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Кулієва А. Я. Технічні та виражально-змістовні функції «перехідних тонів» і «примарного тону» в контексті вокально-регістрової виконавської стратегії. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. №3. С. 196–202 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4507
dc.description The purpose of the study is to determine the technical and expressive functions of “transitional tones” and “primary tone” in vocal art. The methodology is based on the holistic analysis of the performing, teaching experience of prominent singers, teachers, the author's own experience in synergy with the works of musicologists and scholars, used to study the specific functioning of the “transitional tones” and “primary tones” in the structure of the opera part as an artistic whole; performing analysis, aimed at determining the technical specificity of vocal singing in “transitional tones” and “primary tone”, defined as an embodiment of the specific musical content of the “soaring human spirit” over the “prose of life”; a condition for the study of the subject of research is the historical approach, with the support of which the opera singer has to select the appropriate performance-stylistic perspectives of the opera part for the sake of revealing the “artistic truth” of vocalisation. The scientific novelty of the study is due to the identification of the specifics of the synthesis of the doctrine of “transitional tones” and “primary tone”, formed in the Italian and German schools, which have gained importance as a component of the domestic vocal performance; interpretations of the singer's voice as a tool for revealing the artistic content of the musical work in terms of basing on the principle of interaction of the performing registers. Conclusions. The technical and expressive-content functions of “transitional tones” and “primary tone” in the context of vocal-register performing strategy are determined; the significance of “transitional tones” and “primary tone” as representations of the performing musicology in the process of formation of stylistic erudition and technical mastery of vocalists-performers is determined; the experience of performance technique and expressive emotional value of the “transitional tones” and the “primary tone” acquired by the Odessa school of vocal performance has been revealed. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – визначити технічні та виражально-змістовні функції «перехідних тонів» та «примарного тону» у вокальному мистецтві. Методологія дослідження базується на цілісному аналізі виконавського, викладацького досвіду видатних співаків, педагогів, власному досвіді авторки статті в синергії з працями музикознавців та науковців, використаного з метою виявлення специфіки функціонування «перехідних тонів» та «примарного тону» в структурі оперної партії як художньої цілісності; виконавському аналізі, націленому на визначення технічної специфіки вокального співу на «перехідних тонах» та «примарного тону», тлумачних як втілення специфічно-музичної змістовності «паріння людського духу» над «прозою життя»; умовою вивчення предмету дослідження постає історичний підхід, спираючись на який, оперний співак має обирати відповідні виконавськостильові ракурси виконання оперної партії задля розкриття «мистецької правди» вокалізації. Наукова новизна дослідження зумовлена: виявленням специфіки синтезу вчення про «перехідні тони» та «примарний тон», сформованих в італійській і німецькій школах, що набули значення складової вітчизняного вокального виконавства; тлумаченням співацького голосу як інструменту розкриття художнього змісту музичного твору за умов базування на принципі взаємодії виконавських регістрів. Висновки. Визначено технічні та виражальнозмістові функції «перехідних тонів» і «примарного тону» в контексті вокально-регістрової виконавської стратегії; пояснено значення «перехідних тонів» та «примарного тону» як уявлень виконавського музикознавства в процесі формування стилістичної ерудиції і технічної майстерності вокалістів-виконавців; розкрито досвід технічного виконавства, виражально-емоційного значення «перехідних тонів» та «примарного тону», набутого одеською вокальною школою. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject вокальне виконавство uk_UA
dc.subject оперний спів uk_UA
dc.subject «перехідні тони» uk_UA
dc.subject «примарний тон» uk_UA
dc.subject вокальнорегістрова стратегія uk_UA
dc.title Технічні та виражально-змістовні функції «перехідних тонів» і «примарного тону» в контексті вокально-регістрової виконавської стратегії uk_UA
dc.title.alternative Technical and Expressively Meaningful Functions of "Transitional Tones” and “Primary Tone” in the Context of Vocal-Register Performing Strategy uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account