Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Домінанти регіонального топосу в біографії митця

Show simple item record

dc.contributor.author Микуланинець, Леся Михайлівна
dc.date.accessioned 2022-11-17T12:22:40Z
dc.date.available 2022-11-17T12:22:40Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Микуланинець Л. М. Домінанти регіонального топосу в біографії митця. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 3. С. 203–207 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4508
dc.description The purpose of the article is to define the key dominants of territorial topos and to reveal the specifics of their transmission to the artist’s biography. The research methodology is based on implementing the systemic approach by means of using a range of the following methods: the analytical method was used to grasp culture studies, philology, and arts studies sources in accordance with the paper issue; the philosophical method enabled considering biography within ontological discourse; the biographic method was used to characterise various domains of the artist’s being; the interdisciplinary method made it possible to comprehensively study the issue under consideration and obtain modern knowledge; the hermeneutic method was used to analyse the texts of the chronicles and to distinguish the typical features; the theoretical generalisation was used to summarise the research results. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the author has revealed the key features of regional topos conceptualized by the master’s biography. Conclusions. Topos is an important paradigm of humanitarian studies reflecting the fundamental time and spatial ideas of macro-space and its laws. Regional topos is a form of image-bearing extention of questions referring to a certain territory, detailing its multifaceted nature, manifestation of its historical, civilisation, and social heritage. It restores valuable parameters of the locus’ being that have overcome various epochs and experienced different transformations but preserved stable codes, signs, symbols, as well as ethnic and professional traditions. Within the master’s biography, the aforementioned phenomenon is introduced by a complex of constituents where the predominant categories are as follows: “home” embraces the fundamentals of establishing the master’s world outlook, explains creativity issues, behaviour patterns; “childhood” reflects the image of happiness (or the wish to achieve it), trying to renew harmony, absolute love; “Small Motherland” implements the connection with native location revealing regional archetypes and specific mentality; “nature” demonstrates the unity of a person, matter, pantheistic restoring of strength, seeking the eternal creative themes, and the ability of occurring within cyclical time; “road” symbolises the content of the personality’s life path focused on eternity and spiritual immortality. The aforementioned toposes in chronicles give a key to understanding the master’s being. They do not function separately but interact, thus producing unique colouring and the sense colouration of the master’s ontology. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – означити стрижневі домінанти територіального топосу, висвітлити особливості їх трансляції в життєписі митця. Методологія дослідження базується на застосуванні системного підходу з використанням спектру методів: аналітичного – для осягнення культурологічних, філологічних, мистецтвознавчих джерел з проблеми публікації; філософського – при розгляді літопису в онтологічному дискурсі; біографічного – з метою характеристики розмаїтих вимірів побутування метра; міждисциплінарного – задля всебічного студіювання заявленого питання, отримання модерних знань; герменевтичного – при вивченні текстів хронік й окресленні типологічних ознак; теоретичного узагальнення – для підбивання підсумків статті. Наукова новизна. Уперше національне мистецтвознавство представлене працею, де виявлені провідні риси топосу краю, концептуалізовані біографією майстра. Висновки. Топос – вагома категорія гуманітаристики, що відображає фундаментальні часово-просторові уявлення про макрокосмос, його закони. Регіональний топос – форма образного розгортання квестій конкретної території, деталізація її багатогранності, маніфестація історичної, цивілізаційної, соціальної та інших спадщин. Він відтворює цінні параметри буття локусу, котрі пройшли крізь різні епохи, зазнали певних трансформацій, однак зберегли стійкі коди, знаки, символи, етнічні, професійні традиції. Біографія майстра як феномен являє собою комплекс складових, серед яких панівними є такі: «дім» – охоплює ґрунтовні засади становлення світогляду метра, пояснює суть творчості, модель поведінки тощо; «дитинство» – віддзеркалює щастя (або прагнення досягнути), намагання здобути гармонію, абсолютну любов і т.п.; «мала Батьківщина» – імплементує зв'язок з рідною місцевістю, проявляючи архетипи території, своєрідну ментальність тощо; «природа» – демонструє єдність людини, матерії, пантеїстичне відновлення сил, віднайдення вічних креативних тем, спроможність перебувати в циклічному часі; «дорога» – символізує зміст життєвого шляху особистості, спрямованого до вічності, духовного безсмертя. Вказані топоси дають ключ для розуміння існування митця. Вони функціонують не розрізнено, а взаємодіють, тим самим продукують унікальний колорит, смислове забарвлення онтології маестро. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject регіональний топос uk_UA
dc.subject регіон uk_UA
dc.subject топос uk_UA
dc.subject біографія митця uk_UA
dc.title Домінанти регіонального топосу в біографії митця uk_UA
dc.title.alternative Dominants of Regional Topos in the Artist’s Biography uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account