dc.contributor.author |
Шумський, Микола Олександрович |
|
dc.date.accessioned |
2022-11-17T12:34:50Z |
|
dc.date.available |
2022-11-17T12:34:50Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Шумський М. О. Розвиток виконавської культури оркестрових диригентів у процесі магістерської підготовки. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 3. С. 220–225 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4511 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to study the development of the performance culture of orchestra conductors in the
process of master's training in order to ensure the further successful employment of future specialists. Research
methodology. The research used general scientific (generalisation, comparison, induction, and deduction) and empiricaltheoretical methods (analysis, synthesis) to understand the literature on the article issue. System-structural analysis using
a whole range of methods (semiotic, cultural, theoretical generalisation) enabled comprehensive understanding the stated
issue. Scientific novelty. The scientific novelty of the results obtained in the article is determined by the solution of an
important scientific task, which consists in developing theoretical provisions and practical recommendations regarding
the development of the performing culture of orchestra conductors in the process of master's training. The article further
developed the study of the performance culture of orchestral conductors. Conclusions. It has been established that
conducting is defined as one of the varieties of musical performance art, which expresses the art of managing a musical
team. It has been found that orchestral conducting is based on a system of hand movements, which requires an orchestral
conductor to have comprehensive education, musical and theoretical training, active will, good memory, fine hearing,
synthesis of psychological and informational principles. It has been determined that the manual technique in the system
of expressiveness of the orchestra conductor serves as a subtle and perfect channel for transmitting the dynamics of artistic
feelings, the inner feeling of the artistic image, which is manifested in the gesture, look, and facial expressions of the
orchestra conductor. It has been found that the performing culture of an orchestra conductor carries not only the worldview of the author, but also the style of an orchestra conductor, which is distinguished by perfect aesthetic views, interests, and
tastes. It has been determined that the performance culture of an orchestra conductor at its highest level acts as the ability
of an orchestra conductor to consciously assimilate, form, actualise, multiply, preserve, and transfer professional value to
increase the effectiveness of conducting activity. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Метою роботи є дослідження розвитку виконавської культури оркестрових диригентів у процесі
магістерської підготовки задля забезпечення подальшого успішного працевлаштування майбутніх фахівців.
Методологія дослідження. У статті використано загальнонаукові (узагальнення, порівняння, індукція і дедукція)
та емпірико-теоретичні методи (аналіз, синтез) для осмислення літератури з окресленої теми. Системноструктурний аналіз із застосування цілого спектру методів (семіотичного, культурологічного, теоретичного
узагальнення) дав змогу комплексно осягнути заявлену квестію. Наукова новизна. Вирішено важливе наукове
завдання, котре полягає в напрацюванні теоретичних положень і практичних рекомендацій щодо розвитку
виконавської культури оркестрових диригентів у процесі магістерської підготовки. Набули подальшого розвитку
дослідження розвитку виконавської культури оркестрових диригентів. Висновки. Встановлено, що диригування
визначають як один з різновидів музично-виконавського мистецтва, що виражає мистецтво керування музичним
колективом. Зʼясовано, що оркестрове диригування засноване на системі рухів рук та вимагає від оркестрового
диригента всебічної освіченості: музично-теоретичної підготовки, активної волі, хорошої пам’яті, тонкого слуху,
синтезу психологічного й інформаційного начал. Визначено, що мануальна техніка в системі експресивної
виразності оркестрового диригента слугує тонким і довершеним каналом передачі динаміки художніх почуттів,
внутрішнього відчуття художнього образу, що проявляється в жесті, погляді, міміці оркестрового диригента.
Зʼясовано, що виконавська культура оркестрового диригента містить у собі не лише світобачення автора, але й
стиль оркестрового диригента, який відрізняють досконалі естетичні погляди, інтереси, смаки. Стверджено, що
оркестровий диригент, щоб володіти виконавськоюкультуроюна високому рівні, має постійно підвищувати свій
професійний рівень. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
виконавська культура |
uk_UA |
dc.subject |
оркестровий диригент |
uk_UA |
dc.subject |
оркестрове диригування |
uk_UA |
dc.title |
Розвиток виконавської культури оркестрових диригентів у процесі магістерської підготовки |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Development of Performance Culture of Orchestra Conductors in the Process of Master's Training |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |