Короткий опис(реферат):
Мета роботи – висвітлити й охарактеризувати особливості еволюції дієвої сценографії у творчості
представників української школи сценографії Данила Лідера. Методологія дослідження полягає в застосуванні
функціонально-типологічного методу, що посприяв визначенню функцій сценографії і виявленню специфіки їх
синтезу в дієвій сценографії; мистецтвознавчого методу, що спрямований на теоретичне, історико-художнє та
прикладне осмислення сценографічної творчості Д. Лідера, її ролі у творчості його учнів – майстрів сучасного
сценічного мистецтва. Метод образно-стилістичного та художньо-композиційного аналізу використано для
вивчення вистав і теоретичного обґрунтування тенденцій у театрально-декораційному мистецтві сценографістів
українських театрів кінця ХХ – початку ХХІ ст. як нащадків художньо-сценографічної творчості Д. Лідера;
структурно-типологічний метод – для виявлення та аналізу головних модифікацій розвитку сценографічної
лексики на театральних підмостках сьогодення. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні характерних
рис творчості представників школи сценографії Д. Лідера; аналізі розвитку їх власних творчих почерків у єдиній
естетиці, яку заклав Д. Лідер, і в межах пропагованих ним постулатів творчості. Висновки. Відповідно до
надзвичайної різноплановості сучасного українського театру представники школи сценографії Д. Лідера
використовують у власній творчості різноманітні форми, техніки, прийоми та методи, враховуючи як модернові
тенденції, так і національні традиційні мотиви, формуючи та розвиваючи індивідуальний стиль. Школу
української сценографії, яку заснував Данило Лідер, її представники позиціюють як можливість будувати
власний оригінальний світ на основоположних началах традицій, що заклав майстер. Естетика митця та
пропаговані ним постулати творчості стали своєрідними маркерами, у межах яких еволюціонують творчі
індивідуальності його учнів, хоча окремі репліки та лінії запозичень постановок майстра досить відчутні.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the work is to highlight and characterise the features of the evolution of effective scenography in
the work of representatives of Danylo Lider’s Ukrainian school of scenography. The research methodology consists in
the application of the functional-typological method, which helped to determine the functions of scenography and identify
the specifics of their synthesis in effective scenography; art history method aimed at theoretical, historical-artistic, and
applied understanding of scenographic work of D. Lider, its role in the work of his students – masters of modern
performing arts; method of figurative-stylistic and artistic-compositional for analysis of performances and theoretical
substantiation of tendencies in theatrical and decorative art of scenographers of Ukrainian theatres at the end of XX –
beginning of XXI century, as descendants of artistic and scenographic creativity of D. Lider); structural-typological
method to identify and analyse the main modifications of the development of scenographic vocabulary on theatrical stages
of today. The novelty of the study is to identify the characteristic features of the work of representatives of the school of
scenography D. Lider; analysis of the development of their own creative handwriting in a single aesthetic, laid down by D. Lider and within the postulates of his creative work. Conclusions. As a result of the analysis of the research it can be
concluded that according to the extraordinary diversity of modern Ukrainian theatre, representatives of D. Lider’s school
of scenography use in their work a variety of forms, techniques, and methods, considering both modern trends and national
traditional motifs to develop their individual style. The School of Ukrainian Scenography, founded by Danylo Lider, is
positioned by its representatives as an opportunity to build their own original world on the fundamental principles of the
traditions established by the master. The aesthetics of the artist and his postulates of creativity have become a kind of
framework within which the creative personalities of his students have been evolving, although some lines and lines of
borrowing of the master's productions are quite noticeable.