Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – визначити особливості формування інмутаційних процесів у закладі вищої
освіти, а також представити можливі способи протидії впливу інмутаційних процесів. Методологія
дослідження базується на застосуванні загальнонаукових і спеціальних методів пізнання, зокрема
аналізу, синтезу, логічного методу, моніторингу та методу візуалізації результатів дослідження.
Наукова новизна. Визначено особливості формування інмутаційних процесів у закладі вищої освіти,
розроблено модель зовнішньої інмутації у формуванні негативного іміджу, результатом впливу якої
може стати негативне ставлення до ЗВО, зменшення кількості здобувачів, та модель внутрішньої
інмутації, наслідок дії якої – нав’язування чужої думки, відсутність критичного мислення в здобувачів.
Представлено можливі способи протидії впливу інмутаційним процесам при формуванні негативного
іміджу ЗВО. Висновки. У роботі представлено два сценарії формування інмутаційних процесів за участю
представників зовнішньої та внутрішньої цільової аудиторії закладу вищої освіти у вигляді моделей
зовнішньої і внутрішньої інмутації під час формування негативного іміджу закладу вищої освіти.
Представлено емпіричне підтвердження формування інмутаційних процесів в українських закладах
вищої освіти, зокрема, наведено результати опитування серед здобувачів 10 університетів-учасників
SAIUP про їхню обізнаність з критеріями оцінювання навчальних дисциплін, а також стосовно «свободи» вибору навчальних дисциплін. Основними аспектами інформаційної стратегії протидії інмутаційним процесам при формуванні іміджу закладу вищої освіти визначено: систематичний моніторинг
зовнішніх інформаційних ресурсів; формування та підтримка інформаційної присутності ЗВО; проведення ефективної, цілеспрямованої PR-кампанії; робота на внутрішню ці
Суть розробки, основні результати:
The aim of the article is to present the characteristics of the formation of inmutational processes in an
institution of tertiary education, as well as to describe possible ways of counteracting the influence of
inmutational processes. The research methodology is based on the general scientific and special methods of
cognition such as analysis, synthesis, logical method, monitoring, and the method of visualisation of research results. The scientific novelty. The peculiarities of the formation of inmutational processes in an institution of
tertiary education have been determined, a model of external inmutation in the formation of a negative image
has been developed. The result of such influence might be a negative attitude towards an institution of tertiary
education, a decrease in the number of applicants, and a model of internal inmutation, the result of which is
the imposition of someone else’s opinion, the absence of a critical mindset among candidates. Possible
methods of counteracting the influence of inmutational processes in the process of forming a negative image
of institutions of tertiary educational are introduced. Conclusions. The article presents two scenarios of the
formation of inmutational processes with the participation of representatives of the external and internal target
audience of an institution of tertiary education in the form of models of external and internal inmutation during
the formation of a negative image of an institution of tertiary education. Empirical confirmation of the
formation of inmutative processes in Ukrainian institutions of tertiary education is provided, in particular, the
results of a survey among students of ten SAIUP participating universities into their awareness of the criteria
for evaluating academic disciplines, as well as into the ‘freedom’ of choosing academic disciplines are given.
The main aspects of the information strategy of counteracting the formation of inmutational processes in the
creating of the image of an institution of tertiary education are defined as follows: systematic monitoring of
external information resources; formation and support of the information presence of an institution of tertiary
education; conducting an effective, targeted PR campaign; work for an internal target audience.