Короткий опис(реферат):
Мета статті – охарактеризувати особливості фейкових новин як новітнього засобу пропаганди,
дезінформації та маніпуляції. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарній інтеграції
методологічного інструментарію низки підходів з урахуванням принципів об’єктивності, системності,
достовірності тощо. Для аналізу фейкових новин як складноструктурованої комунікативної системи
використано системний метод; як соціокомунікативного явища в межах соціальних мереж – функціональний; як новітньої форми чуток – порівняльний. Також в основі методології дослідження – загальнонаукові методи аналізу, синтезу, узагальнення, систематизації. Наукова новизна полягає в удосконаленні наукової концептуалізації поняття фейкових нових як новітнього засобу маніпуляції, дезінформації
та пропаганди. Висновки. Фейк (від англ. fake – підробка) – це неправдиві новини, вигадані історії з
метою отримання будь-якої вигоди (фінансової, політичної тощо), достовірність яких забезпечують
сфабриковані медійні формати: текстове повідомлення, реклама, фото-, відео- або аудіопідробки,
використання ботів, тролів, які беруть активну участь в обговореннях. До різновиду фейків відноситься відкрите дезінформування, маніпуляції, пропаганда, чутки, меми, альтернативні факти, «вірусний» контент, пранкінг, новинна сатира, генератори новин і синтезованого медіаконтенту тощо.
Найбільшу роль у поширенні фейкової інформації відіграють соціальні мережі. Нині актуалізуються
питання формування навичок критичного мислення та інформаційної грамотності населення, проведення кампаній з формування стратегії протидії фейковим новинам, щоб запобігти ризику втрати
довіри до демократії та інтернет-технологій, а також протистояти маніпуляції громадською думкою.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to characterise the features of fake news as a new means of propaganda,
disinformation, and manipulation. The research methodology is based on the interdisciplinary integration of
methodological tools of a number of approaches, taking into account the principles of objectivity, systematicity, and
reliability. The system method has been used to analyse fake news as a complex-structured communication system;
as a socio-communicative phenomenon within social networks – functional; as the newest form of rumor –
comparative. In addition, the research methodology is based on general scientific methods of analysis, synthesis,
generalisation, and systematisation. Scientific novelty consists in improving the scientific conceptualisation of the
concept of fake news as a new means of manipulation, disinformation, and propaganda. Conclusions. Fake is false
news, invented stories for the purpose of obtaining any benefit (financial, political, or other), the authenticity of
which is provided by fabricated media formats: text message, advertisement, photo, video or audio fakes, use of
bots, trolls who actively participate in discussions. Types of fakes include outright misinformation, manipulation,
propaganda, rumors, memes, alternative facts, "viral" content, pranking, news satire, generators of news, and
synthesised media content. Social networks play the biggest role in spreading fake information. Currently, the issues
of forming critical thinking skills and information literacy of the population, conducting campaigns to form a
strategy against fake news, to prevent the risk of losing trust in democracy and Internet technologies, as well as to
resist the manipulation of public opinion, are becoming actualised.