Короткий опис(реферат):
Мета статті полягає у визначенні метаморфоз в українській орнаментиці на принципах градуалізму та
пунктуалізму, щоб виявити еволюційний поступовий підхід, зумовлений мімезисом, і дискретний підхід
відповідно до поєсису. Методологія дослідження спирається на метод семіотичного та гносеологічного аналізу,
системно-аналітичний та порівняльно-історичний методи. Семіотичний та гносеологічний метод використано
задля визначення філософського сенсу символів візерунків української орнаментики. Системно-аналітичний
метод застосовано для систематизації змін, які відбуваються у використанні матеріалів, техніки, орнаменту,
композиційно-колористичного вирішення в дизайні українського орнаменту в етноконтактній зоні слов’янсько романського пограниччя. Порівняльно-історичний метод дав змогу конкретизувати ареали української
орнаментики в історичній ретроспективі ХХ століття на слов’яно-романському пограниччі України. Наукова
новизна дослідження полягає у визначенні метаморфоз в українській орнаментиці на принципах градуалізму та
пунктуалізму; обґрунтуванні чинників художньої цілісності вишивки за етнографічними регіонами. Висновки.
Встановлено, що дизайн української орнаментики в контексті етнографічного розвитку етнічних прикордонних
регіонів України еволюціонував за принципами градуалізму та пунктуалізму. Розвиток формування предметного
середовища особливо помітний в українській орнаментиці та її мотивах, що зумовлено також їх сакральним
змістом, які заклали майстрині-вишивальниці. Доведено, що метаморфози в українській орнаментиці на
слов’яно-українському пограниччі в етнографічних регіонах Буковини, Східного Поділля, Буджаку та Бессарабії
відбулися внаслідок мімезису через наслідування традицій у вишиванні та в результаті поєсису через
креативність та інноваційність майстринь-вишивальниць у змінах техніки обробки матеріалів, кольорової гами
та композицій. Проведений порівняльний аналіз орнаментів етнографічних ареалів дав можливість відтворити риси їх
сакрального змісту з прагненням закодувати основи та закони буття у Всесвіті й зберегти код української нації.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to define the metamorphosis in Ukrainian ornamentation based on the principles of
gradualism and punctualism, which allows us to determine the evolutionary gradual approach due to mimesis and the
discrete approach according to poiesis. The research methodology is based on the methods of semiotic and
epistemological analysis, system-analytical and comparative-historical methods. The semiotic and epistemological
method has been used to determine the philosophical meaning of the symbols of the Ukrainian ornamentation patterns.
System-analytical method has been applied to systematise changes used in materials, technique, ornament, and
compositional and coloristic solution in the design of Ukrainian ornament in the ethno-contact zone of the Slavic Romansh borderland. The comparative-historical method has been used to specify the areas of Ukrainian ornamentation
in the historical retrospect of the 20th century on the Slavic-Romance borderland of Ukraine. The scientific novelty of
the research occurs in a certain metamorphosis in Ukrainian ornamentation based on the principles of gradualism and
punctuality; justification of the factors of artistic integrity of embroidery by ethnographic regions. Conclusions. It was
established that the design of Ukrainian ornamentation in the context of the ethnographic development of the ethnic border
regions of Ukraine evolved according to the principles of gradualism and punctuality. The evolution of the formation of
the subject environment is particularly noticeable in Ukrainian ornamentation and its motifs, which is also due to their
sacred meaning, laid down by master embroiderers. It is shown that metamorphoses in Ukrainian ornamentation on the
Slavic-Ukrainian borderland in the ethnoregions of Bukovyna, Eastern Podillia, Budjak and Bessarabia took place as a result of mimesis due to the imitation of traditions in embroidery and under the influence of poiesis due to the creativity
and innovation of embroiderers in changes in the technique of processing materials, colour scheme, and compositions.
The conducted comparative analysis of the ornaments of ethnographic areas reproduced the features of their sacred
content with the aim of encoding the foundations and laws of existence in the universe and the preserved code of the
Ukrainian nation.