Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Aesthetic Dimension of Sacred Monody in Cultural and Educational Environment in Ukraine in 17th Century

Show simple item record

dc.contributor.author Huralna, Svitlana
dc.contributor.author Syrotynska, Natalia
dc.date.accessioned 2023-02-13T14:06:25Z
dc.date.available 2023-02-13T14:06:25Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Huralna S., Syrotynska N. (2022). Aesthetic Dimension of Sacred Monody in Cultural and Educational Environment in Ukraine in 17th Century // National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald: Science journal, 4, 79–84 [in English]. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4646
dc.description Мета роботи присвячена виявленню впливу греко-візантійської духовної спадщини на українське культурно освітнє середовище. Методологія проведення дослідження полягає у використанні історико-хронологічного методу для відтворення послідовності розвитку сакральної монодії в європейській культурі, насамперед в Україні. Наукова новизна роботи полягає в послідовному розгляді впливу калофонного стилю візантійської монодії на українську літургійну практику. Висновки. Естетичні канони греко-візантійської духовної культури були повністю адаптовані християнським обрядом і відображені в сакральній монодії. У подальшому це зумовило проведення важливих церковно-освітніх реформ в Україні XVI ст., що вплинуло на розвиток освітніх центрів, заснування друкарень і поширення давніх співочих практик в усіх соціальних верствах суспільства. uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the article. The paper is devoted to the influence of the Greek-Byzantine spiritual heritage on the Ukrainian cultural and educational environment. The methodology of the study uses the historical-chronological method to reproduce the sequence of development of the sacred monody in European culture, primarily in Ukraine. The method of analysis and comparison has been used to identify common and distinctive international features of the development of sacred monody. The method of material synthesis helped summarise all the important conditions for the development of Ukrainian monophonic singing. The scientific novelty of the work is that it consistently examines the influence Byzantine monody on Ukrainian liturgical practice. The study is based on the practice of colophonic style of the Byzantine sacred monody. Conclusions. The aesthetic canons of the Greek-Byzantine spiritual culture were fully adapted with the Christian rite and reflected in the sacred monody. In the future, this determined the implementation of important church and educational reforms in the 16th century and the development of all layers of Ukrainian culture. At the same time, educational centres were developed, and printing houses at brotherly schools provided schoolchildren with the necessary textbooks. And what is important, all children without exception already at the initial stage of education got to know and studied the first notated collections of sacred monody, spreading the ancient traditions of singing in all social strata of society uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject aesthetics uk_UA
dc.subject sacred monody uk_UA
dc.subject neumes uk_UA
dc.subject five-line notation uk_UA
dc.subject medieval singing uk_UA
dc.subject colophonic style uk_UA
dc.subject irmologion uk_UA
dc.subject church music education uk_UA
dc.title Aesthetic Dimension of Sacred Monody in Cultural and Educational Environment in Ukraine in 17th Century uk_UA
dc.title.alternative Естетичний вимір сакральної монодії в контексті культурно освітнього середовища в Україні XVII ст uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account