dc.contributor.author |
Huralna, Svitlana |
|
dc.contributor.author |
Syrotynska, Natalia |
|
dc.date.accessioned |
2023-02-13T14:06:25Z |
|
dc.date.available |
2023-02-13T14:06:25Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Huralna S., Syrotynska N. (2022). Aesthetic Dimension of Sacred Monody in Cultural and Educational Environment in Ukraine in 17th Century // National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald: Science journal, 4, 79–84 [in English]. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4646 |
|
dc.description |
Мета роботи присвячена виявленню впливу греко-візантійської духовної спадщини на українське культурно освітнє середовище. Методологія проведення дослідження полягає у використанні історико-хронологічного
методу для відтворення послідовності розвитку сакральної монодії в європейській культурі, насамперед в Україні.
Наукова новизна роботи полягає в послідовному розгляді впливу калофонного стилю візантійської монодії
на українську літургійну практику. Висновки. Естетичні канони греко-візантійської духовної культури були
повністю адаптовані християнським обрядом і відображені в сакральній монодії. У подальшому це зумовило
проведення важливих церковно-освітніх реформ в Україні XVI ст., що вплинуло на розвиток освітніх центрів,
заснування друкарень і поширення давніх співочих практик в усіх соціальних верствах суспільства. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The purpose of the article. The paper is devoted to the influence of the Greek-Byzantine spiritual heritage on the
Ukrainian cultural and educational environment. The methodology of the study uses the historical-chronological method
to reproduce the sequence of development of the sacred monody in European culture, primarily in Ukraine. The method
of analysis and comparison has been used to identify common and distinctive international features of the development
of sacred monody. The method of material synthesis helped summarise all the important conditions for the development
of Ukrainian monophonic singing. The scientific novelty of the work is that it consistently examines the influence
Byzantine monody on Ukrainian liturgical practice. The study is based on the practice of colophonic style of the Byzantine
sacred monody. Conclusions. The aesthetic canons of the Greek-Byzantine spiritual culture were fully adapted with the
Christian rite and reflected in the sacred monody. In the future, this determined the implementation of important church
and educational reforms in the 16th century and the development of all layers of Ukrainian culture. At the same time,
educational centres were developed, and printing houses at brotherly schools provided schoolchildren with the necessary
textbooks. And what is important, all children without exception already at the initial stage of education got to know and studied
the first notated collections of sacred monody, spreading the ancient traditions of singing in all social strata of society |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.subject |
aesthetics |
uk_UA |
dc.subject |
sacred monody |
uk_UA |
dc.subject |
neumes |
uk_UA |
dc.subject |
five-line notation |
uk_UA |
dc.subject |
medieval singing |
uk_UA |
dc.subject |
colophonic style |
uk_UA |
dc.subject |
irmologion |
uk_UA |
dc.subject |
church music education |
uk_UA |
dc.title |
Aesthetic Dimension of Sacred Monody in Cultural and Educational Environment in Ukraine in 17th Century |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Естетичний вимір сакральної монодії в контексті культурно освітнього середовища в Україні XVII ст |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |