Короткий опис(реферат):
Мета роботи – здійснити музикознавчий аналіз «Карпатського капричіо» В. Теличка, виявити провідні
біографічні домінанти опусу, довести, що суб’єктивні переживання метра, імплементовані крізь призму
творчості, виходять на рівень означення літописних концептів краю. Методологія дослідження передбачає
низку підходів: музикознавчий – для освоєння стильових і жанрових параметрів представленого креативного
зразка; герменевтичний – з метою інтерпретувати сенси, які заклав автор шедевру; біографічний – задля
осягнення хроніки Віктора Федоровича; культурологічний – для розкриття розмаїтих процесів існування локусу;
аналітичний – з метою проаналізувати літературу за темою проблематики; системний – цілісно опанувати
заявлену квестію; теоретичного узагальнення – для підбиття підсумків праці. Наукова новизна. Уперше у
вітчизняній гуманітаристиці простудійовано «Карпатське капричіо» В. Теличка, обґрунтовано позицію: твір
опосередковано зображує життєпис майстра, історію Закарпаття. Висновки. «Карпатське капричіо» – вагомий
феномен сучасного українського мистецького простору, що віддзеркалює психологічні характеристики
мешканців області (оптимізм, гумор, експресивність, релігійність, захоплення красою природи тощо),
парадигмальні засади регіональної композиторської школи (тлумачення образів мікрокосмосу, відображення
поліетнічної своєрідності краю, філософічність, камерність висловлювання тощо), риси індивідуального почерку
Віктора Федоровича (володіння колосальним арсеналом авангардних, традиційних технік музичного письма,
національна визначеність, автобіографічність тощо). Літописні домінанти в опусі проявляються не як послідовне
розгортання сюжету чи конкретне відбиття буттєвих подій, а через культурні символи, коди, семантичні
прикмети тощо. Розшифровуючи їх, реципієнт отримує інформацію про розвиток таланту маестро, його
громадянську позицію, світоглядні установки, взаємовідносини з людьми. Констатуючи концепти власної
біографії, діяч демонструє стрижневі хронікальні параметри онтології локусу, ретранслює політичні, соціальні,
духовні перипетії, ілюструє його ментальні, цивілізаційні ознаки тощо.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to implement music studies analysis of «Karpatske kaprytchio» by Viktor Telychko,
to reveal the key biographic dominants of the opus, to confirm the master’s subjective concerns implemented through the
prism of creativity ascending the level of defining the region’s chronicle concepts. The research methodology
encompasses a range of the following approaches: music studies, hermeneutic, biographic, culture studies, analytical,
systemic, and theoretic generalization. The music studies method has been used to grasp the style and genre parameters
of the suggested creative pattern. The hermeneutic method has been applied to interpret the senses presupposed by the
author of the masterpiece. The biographic method has enabled considering Viktor Fedorovych’s chronicles, while the
culture studies method has helped revealing various processes of the locus existence. The analytical method has been
used to study the literature referring to the research issue. The systemic method has enabled comprehensive review of the
question under consideration; the theoretic generalisation method has been used to summarise the research outcomes.
Scientific novelty. For the first time ever in national humanitarian studies, «Karpatske kaprytchio» by Viktor Telychko
was researched, and the idea of the artwork featuring the master’s biography and Zakarpattia’s history indirectly, was
justified. Conclusions. «Karpatske kaprytchio» is a significant phenomenon of contemporary Ukrainian artistic domain.
It reflects psychological characteristics of the regional dwellers (their optimism, humor, expressiveness, religiosity, and
admiration of the nature); the paradigm basis of regional composer’s school (interpreting the microcosm images,
reflecting the region’s polyethnic individuality, philosophic features, and the chamber nature of the utterance); the specifics of Viktor Telychko’s personal style (the grasp of a considerable range of avant-garde, traditional technologies
of composing music, national identity, and autobiographic characteristics). Biographic dominants within the opus are
revealed not as a consistent development of the plot or a definite narration of essential events, but as those through the
cultural symbols, codes, and semantic prognostications. By decoding them, the recipient obtains information about the
genesis, development of the master’s talent, civil position, outlook focuses, and relationships with people. By manifesting
the concepts of personal biography, the master demonstrates the fundamental chronical parameters of the locus ontology
and transfers the political, social, spiritual vicissitudes, as well as displays its mental and civilisational features.