Короткий опис(реферат):
Методологія дослідження базується на взаємодії методів історичного, теоретичного та виконавського
музикознавства, а саме системного й термінологічного підходів, характеризується залученням історико-генетичного, порівняльного методів, позицій теорії комунікації, принципу історичної синхронізації. Наукова
новизна роботи полягає в систематизації змістовних рівнів, властивих категорії, що осмислюється; уведенні до
її тлумачення розвиненої понятійної системи, конкретизації значеннєвих масштабів та тлумачень, властивих її
понятійним рівням; у підсумку запропоновано актуальну наукову парадигму тлумачень категорії «оперний
театр». Визначено механізм утворення понятійної системи навколо змістотворення категорії «оперний театр»,
пов’язаний, зокрема, з деталізацією її загального змісту, а також виокремлення взаємодіючих із нею більш
локальних за своїм обсягом, конкретизуючих її зміст понять і дефініцій (наприклад світовий оперний театр,
континентальний оперний театр, національний оперний театр тощо). Обґрунтовано доцільність уведення до
сучасної української оперології понять авторський оперний театр і колективний імпресаріо. Якщо перше з них
передбачає тлумачення категорії «оперний театр» як summa summarum оперних проєктів (реалізованих і не
завершених; художніх і науково-критичних), сукупності художніх пошуків і закономірностей творчого
мислення, втілення оперної поетики й естетики, сформованих у доробку певного композитора, то друге зумовлює
тлумачення оперного театру як такого утворення, що вирішує низку творчих та організаційних проблем,
шукаючи результативні шляхи подолання кризи, налагоджуючи дію оперно-театральної антрепризи, гастрольних
поїздок. Висновки. У статті надано систему тлумачень і функцій категорії української оперології «оперний
театр»; утворено цілісну понятійну систему, розроблено та запропоновано наукову парадигму тлумачень
категорії «оперний театр»; визначено п’ять рівнів тлумачення категорії «оперний театр», спостережених в
українській оперології (як категорії історичного музикознавства; континентального та світового масштабу;
авторського явища (авторський оперний театр); архітектонічної споруди, що визначає поетику «оперного міста»;
менеджерську систему, сформовану з метою вирішити організаційні завдання, що сприяють успішному
здійсненню творчого продукту – оперного спектаклю). Встановлено, що категорію «оперний театр» вирізняє
змістовно-функціональна подвійність як родова ознака; оперний театр постає як поле виявлення різних форм
діалогу – міжнаціональної, темпоральної, топографічної, що зумовлює актуальність своєрідного «перекладу»
оперного твору на рівні сценічної і вербальної мови (підтекст) у процесі його постановки в інших національно-континентальних умовах відповідно до національних традицій.
Суть розробки, основні результати:
The aim of the article is to develop the explication of an opera house as a category of Ukrainian operology. The
research methodology is based on the combination of historical, theoretical, and performance musicology, in particular
systemic and terminological approaches. The author has also applied the historical-genetic and comparative methods,
principles of the communication theory, and the principle of historical synchronisation. Scientific novelty of the
research. The author has systematised the analysed content levels and essential categories; introduced a developed
terminological system into the concept interpretation; specificated valued scales and interpretations relevant to the
concept’s content levels. As a result, the author has suggested a topical scientific paradigm of interpreting the category of
an opera house. The mechanism of making the terminology system of the opera house concept has been defined, which
includes the detailed description of its content, specification of local terms and definitions that correlate with it. These
terms include the world opera house, the continental opera house, and the national opera house. Moreover, the author has justified the necessity of introducing into the modern Ukrainian operology such terms as the authorial opera house and
corporate impresario. The former term implies the interpretation of the opera house concept as «summa summarum» of
opera projects (both realised and not yet finished; artistic and scientific-critical), a combination of artistic search and
regularities of creative thinking, manifestation of opera poetics and esthetics as the legacy of each specific composer. The
latter term specifies the opera house concept as a formation that tackles a number of creative and organisational problems,
searching for an effective way of managing the crisis, preparing the opera-theatrical enterprise and professional tours.
Conclusions. The article presents a system of interpretations and functions of the «opera house» category within the
Ukrainian operology, develops a comprehensive terminology system, and suggests a scientific paradigm of interpreting
the category of the opera house. The author also distinguishes five levels of interpreting the «opera house» category that
can be observed in the Ukrainian operology: as a category of historical musicology of both continental and worldwide
scale, as an authorial phenomenon, namely the authorial opera house, as a architectonic structure that defines the poetics
of the «opera city», and as a managerial system created to solve organisational problems and favour successful realisation
of the opera performance. It has been established that its content-functional duality as a generic feature distinguishes the
opera house category. The opera house appears to be a field for distinguishing international, temporal, topographic forms
of dialogue that stipulates for the topicality of a specific interpretation of the opera work at the level of stage and verbal
language (implication) in the process of its staging in other national and continental conditions in accordance with the
national traditions.