Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Сценографія Енріко Прамполіні в контексті теоретико-практичного дискурсу італійського футуризму

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Попова, Оксана Володимирівна
dc.date.accessioned 2023-02-17T09:51:54Z
dc.date.available 2023-02-17T09:51:54Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Попова О. В. Сценографія Енріко Прамполіні в контексті теоретико-практичного дискурсу італійського футуризму // Культура і сучасність. 2022. № 2. С. 135–140. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4718
dc.description The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the concept of stage design of E. Prampolini, one of the Italian futurism theoreticians and practitioners, and to find out the influence of the master on the further development of scenography. Research methodology. The analytical and historical method have been applied to study the treatises of Italian futurists and the historical period of the futuristic scenography formation. The method of comparative analysis enabled comparing E. Prampolini’s concept with the theoretical and practical achievements of other representatives of Italian futurism and the trends of stage design of post-dramatic theatre. The theoretical method has been used to highlight the main trends of futuristic scenography according to E. Prampolini. Scientific novelty. The concept of E. Prampolini’s stage design has been studied in the context of the specifics of Italian futurism. The originality of the artist's creative method has been revealed. The main principles of the interrelationship of dramaturgy, directing, and stage design of the futurists, the relationship between stage design and the actor, dramaturgy, and audience perception have been considered. E. Prampolini’s theoretical works, in particular «Chromaphony» (1913), «Futuristic scenography and choreography» (1915), the manifesto «Futuristic stage atmosphere» (1924), little known in the domestic scientific dimension, have been analysed. Finally, common features of futuristic and modern stage design have been revealed. Conclusions. The history of stage design proves that innovative and intriguing artistic achievements usually arise due to the reaction of artists and dynamic changes in the surrounding reality. Revolutionary artists being inspired by the stormy atmosphere, bring changes to traditional approaches and methods of scenographic solution of the performance. At the beginning of the 20th century, thanks to the work of futurists, the artistic design of a theatrical performance not only underwent huge changes, but also changed its definition in stage art. E. Prampolini, as one of the founders of Italian futurism of the «second wave», approved his own specific approaches, based on the artistic concept and understanding of form, light, colour, and movement as the most important tools in the ensemble art of stage design. The concept of stage design proposed by E. Prampolini, according to which only the scenographer with his perceptive means and understanding can create an equivalent world, is as important as the play itself. It led to the appearance of numerous followers and epigones among the futurists of the «second wave», and thanks to the support of the master's close contacts with various European art and theatre schools, was integrated into the pan-European avant-garde context. According to the main revolutionary idea of the master, the stage design of the futurists, the so-called «subjective stage design», is distinguished from the traditional («objective») stage design of the time. According to E. Prampolini, «subjective stage design» is created by synthesising all means of expression, which together turn a futuristic scene into an abstract whole, and it subconsciously affects the viewer, creates a unique «state of mind» for each production, using shapes, colours, movement, and light. The research has revealed that E. Prampolini's futuristic experiments in the field of stage design directly echo the current trends of postmodern theatre. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – виявити особливості концепції сценічного дизайну одного з теоретиків і практиків італійського футуризму Е. Прамполіні та з’ясувати вплив майстра на подальший розвиток сценографії. Методологія дослідження. Застосовано аналітичний та історичний метод (для опрацювання трактатів італійських футуристів і дослідження історичного періоду формування футуристичної сценографії), метод компаративного аналізу (для порівняння концепції Е. Прамполіні з теоретико-практичними досягненнями інших представників італійського футуризму й тенденціями сценічного дизайну постдраматичного театру), теоретичний метод (для виокремлення основних тенденцій футуристичної сценографії за Е. Прамполіні). Наукова новизна. Досліджено концепцію сценічного дизайну Е. Прамполіні в контексті специфіки італійського футуризму; розкрито оригінальність творчого методу художника; розглянуто основні принципи взаємозв’язку драматургії, режисури та сценічного дизайну футуристів, співвідношення сценічного дизайну з актором, драматургією, глядацьким сприйняттям; проаналізовано маловідомі у вітчизняному науковому вимірі теоретичні праці Е. Прамполіні – «Кромафонія» (1913), «Футуристична сценографія і хореографія» (1915), маніфест «Футуристичної сценічної атмосфери» (1924); виявлено спільні риси футуристичного та сучасного сценічного дизайну. Висновки. Історія сценічного дизайну засвідчує, що інноваційні та інтригуючі художні досягнення зазвичай виникають завдяки реакції художників на динамічні зміни навколишньої дійсності. Натхненні бурхливою атмосферою, художники-революціонери, відповідно, привносять зміни в традиційні підходи та методи сценографічного вирішення вистави. На початку ХХ століття, завдяки діяльності футуристів, художнє оформлення театральної вистави не лише зазнало величезних трансформацій, але й змінило його визначення в сценічному мистецтві. Е. Прамполіні як один з основоположників італійського футуризму «другої хвилі» затверджував власні специфічні підходи, відповідно до художньої концепції та осмислення форми, світла, кольору й руху як найважливіших інструментів в ансамблевому мистецтві сценічного дизайну. Концепція сценічного дизайну, яку запропонував Е. Прамполіні (згідно з якою лише сценограф з його перцептивними засобами й розумінням може створити еквівалентний світ, настільки ж важливий, як і сама п’єса), зумовила появу численних послідовників та епігонів серед футуристів «другої хвилі», а завдяки підтримці тісних контактів майстра з різноманітними європейськими художніми й театральними школами, інтегрувалася в загальноєвропейський авангардний контекст. Відповідно до основної революційної ідеї майстра, сценічний дизайн футуристів – «суб’єктивний сценічний дизайн» – відмежовується від тогочасного традиційного сценічного дизайну («об’єктивного»). За Е. Прамполіні, «суб’єктивний сценічний дизайн» створюється синтезуванням усіх засобів виразності, які разом перетворюють футуристичну сцену на абстрактне ціле, а воно підсвідомо впливає на глядача, створює унікальний для кожної постановки «стан розуму», використовуючи форми, кольори, рух та світло. Дослідження дало змогу виявити, що футуристичні експерименти Е. Прамполіні в галузі сценічного дизайну безпосередньо перегукуються із сучасними тенденціями постмодерністичного театру. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject Ерніко Прамполіні uk_UA
dc.subject футуризм uk_UA
dc.subject сценографія uk_UA
dc.subject сценічний дизайн uk_UA
dc.subject світло uk_UA
dc.subject колір uk_UA
dc.title Сценографія Енріко Прамполіні в контексті теоретико-практичного дискурсу італійського футуризму uk_UA
dc.title.alternative Enrico Prampolini’s Scenography in Theoretical-Practical Discourse of Italian Futurism uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу