dc.contributor.author |
Антоненко, Олександр Миколайович |
|
dc.contributor.author |
Антоненко, Маргарита Муратівна |
|
dc.date.accessioned |
2023-02-17T14:17:57Z |
|
dc.date.available |
2023-02-17T14:17:57Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Антоненко О. М., Антоненко М. М. Духовна музика православної традиції в системі фестивалів академічної музики України на зламі ХХ–ХХІ століть // Мистецтвознавчі записки. 2022. Вип. 42. С. 35–40. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4751 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to consider the Orthodox church music as a part of Ukrainian festivals of academic
music at the end of the ХХth – the beginning of the ХХІst century. Research methodology. To achieve the goals of the research,
the authors have used historical and cultural approaches. The systemic method has been used to characterise musical festivals
in their relation to other components of culture. Sociocultural method enabled studying sociocultural components of the artistic
phenomenon of the festival. Scientific novelty of the research lies in the first attempt to comprehensively analyse the Orthodox
church music as a constituent of the most prestigious Ukrainian music festivals at the end of the ХХth – the beginning of the
ХХІst century. Conclusions. Church music is an essential part at the end of the ХХth – the beginning of the ХХІst century.
Ukrainian academic music festivals. During the festivals, the audience may feel music-historical singing range and wide stylistic contrasts, in particular a combination of traditions and innovations. The authors state that academic music festivals not only
perform important social functions, presentation and popularization of church music by contemporary Ukrainian composers,
but also play an important role in revival and conservation of Ukrainian cultural heritage. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи – розглянути духовну музику православної традиції як складову фестивалів академічної
музики в Україні в кінці ХХ – на початку ХХІ століття. Методологія дослідження: використано історичний і
культурологічний підходи, застосовано також системний метод – для характеристики музичних фестивалів у їх
зв’язках з іншими компонентами культури; соціокультурний метод – при вивченні соціокультурних складових
художнього феномену фестивалю. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше комплексно
проаналізовано православну духовну музику як складову найбільш престижних музичних фестивалів України
кінця ХХ – початку ХХІ століття. Висновки. Духовна хорова музика є важливою складовою фестивалів
академічної музики в Україні на зламі ХХ – ХХІ століть. У межах програм фестивалів глядачі можуть відчути
музично-історичні діапазони та широкі стильові контрасти, тут органічно поєднані традиції та новаторство.
Стверджено, що, окрім важливих соціальних функцій, презентації та популяризації духовної музики сучасних
українських композиторів, фестивалі академічної музики відіграють важливу роль у відродженні та збереженні
української культурної спадщини. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
фестиваль |
uk_UA |
dc.subject |
православна духовна музика |
uk_UA |
dc.subject |
музичне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ ст. |
uk_UA |
dc.subject |
традиції |
uk_UA |
dc.title |
Духовна музика православної традиції в системі фестивалів академічної музики України на зламі ХХ–ХХІ століть |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Orthodox Church Music at Ukrainian Academic Music Festivals at the Turn of ХХ–ХХІCenturies |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |