Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бардік, Марина Афанасіївна
dc.date.accessioned 2020-04-30T15:06:00Z
dc.date.available 2020-04-30T15:06:00Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Бардік М. А. Православний живопис і невідомий малюнок М. Врубеля // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 4. С. 84-88. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/475
dc.description Атрибуція твору: «Врубель М. Пробудження. Портрет Надії Забели-Врубель, дружини художника. Харків. 1896 (вересень – грудень). Папір, графітний олівець. 29 х 38,5 см. Із колекції В. Є. Перевальського. Київ». Тему пробудження М. Врубель використав для створення панно «Ранок» (1897). Обличчя дружини художник трактував як лик архангела Гавриїла (1884), написаного ним в Кирилівській церкві Києва. Образи дружини і архангела мають спільну семантико-стильову основу. Благовіщення, початок спасіння людства, асоціювався у М. Врубеля з новим етапом в житті і творчості, пов’язаним з дружиною Н. Забелою-Врубель. When creating the image of Nadiya Zabela, the creative process was diametrically opposed: the face of the archangel was manifested in the face of his wife. The semantics of their images are common in the Cyrillic composition and the Image. The Gospel is the beginning of the salvation of mankind, deliverance from the captivity of sin, "from the work of the enemy." Zabel's hope for the artist was the hope of recovering from the devastating illness of a former passion, a new stage in the life of a human creator. New love and a happy marriage for Mikhail Vrubel were an opportunity for salvation as their union strengthened the creative community. It’s the drawing attribution. M. Vrubel. Awakening. Portrait of Nadiia Zabela-Vrubel, the Artist’s Wife. Kharkiv. 1896 (September – December). Paper. Lead pencil. 29 х 38,5. V. Perevalskyi’s collection. Kyiv. M. Vrubel used the awakening topic to create the panel Morning (1897). The artist interpreted his wife’s face as the face of the Archangel Gabriel (1884) painted by him in St. Cyril’s Church, Kyiv. Images of the wife and Archangel had a common semantic and stylistic basis uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – введення в науковий обіг і атрибуція невідомого малюнка М. Врубеля, виявлення зв’язку малюнка з іншими творами художника. Методологія. У роботі використано комплекс методів: дедукції та порівняння, біографічний, компаративний, а також мистецтвознавчий аналіз, зокрема семантичний і стилістичний, емпіричне спостереження для атрибуції малюнка та включення його в контекст спадщини М. Врубеля. The purpose of the article is to introduce into scientific circulation and to attribute the unknown drawing by M. Vrubel also to explore a relationship to the one other artist’s works. Methodology. The deduction and comparison, biographical and comparative methods, art study analysis, including semantic and stylistic ones, as well as empirical observation have been used in order to attribute the drawing and to include the one to the context of M. Vrubel heritage. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject православний живопис uk_UA
dc.subject малюнок uk_UA
dc.subject Врубель Михайло uk_UA
dc.title ПРАВОСЛАВНИЙ ЖИВОПИС І НЕВІДОМИЙ МАЛЮНОК М. ВРУБЕЛЯ uk_UA
dc.title.alternative The Orthodox Painting and Unknown Drawing by M. Vrubel uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу