Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Синтез філософсько-естетичних і психологічних наративів у творчості сучасних українських композиторів

Show simple item record

dc.contributor.author Степурко, Віктор Іванович
dc.date.accessioned 2023-03-14T14:03:23Z
dc.date.available 2023-03-14T14:03:23Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Степурко В. І. Синтез філософсько-естетичних і психологічних наративів у творчості сучасних українських композиторів // Мистецтвознавчі записки : зб. наук. пр. 2022. Вип. 42. С. 71–78. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4761
dc.description The purpose of the article is to determine the creative approach in composer activity and the perception of musical images, which lies in the aesthetic principles of individual creativity. The factors that influence this approach are the characteristics of human psychology and cognitive activity, the degree of synthesising worldview and artistic information, the individual’s sociocultural activity, and the effectiveness of their assimilation of the previous civilisational experience. The research also aims to investigate new ways of summarising information in the art of music, in connection with the introduction of the philosophy of pluralism and postmodern aesthetics in society; consider the phenomenon of influence on the consciousness of the composer of video-informational digital technologies. The research methodology lies in the analysis of the mechanisms of creativity, in particular in the systematic approach to the specifics of the aesthetic and psychological impact on modern society of "tying" sound forms to visual framing. Besides, it is based on studying the specified problem from different points of view: on the analysis of the inner impulses of the artist's own "I", solving professional tasks of the development of the musical genre, social challenges, which are realised by the creative personality as a real necessity, taking into account the transition from auditory verbal to synthetic perception of a musical work at the level of the synesthetic component and mystical suggestions. The scientific novelty consists in the generalisation of worldview and artistic information based on the sociocultural activity of the individual based on previous experience, the use in musicological analysis, in addition to the philosophical-aesthetic, but also the narratological approach, the identification of the conceptual sphere of creativity, its worldview, historical, ethno-national, psychological content, which is due to modern creative technologies. Conclusions. The sociocultural significance of composer creativity as a special type of activity, as a result of which new material and spiritual values arise, lies in the importance of its psychological and philosophical understanding for self-realisation, disclosure and understanding of the horizons of one's own spiritual life. Cathartic and compensatory processes of this direction of creative activity in the general human, historical-cultural, and individual sense contribute to the formation of a new socio-psychological reality of culture. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – визначити творчий підхід у композиторській діяльності й сприйнятті музичних образів, що криється в естетичних началах креативності особистості, залежить від особливостей її психології та пізнавальної активності, від ступеня узагальнення світоглядної та художньої інформації, від соціокультурної активності та результативності засвоєння нею попереднього цивілізаційного досвіду; дослідити нові способи синтезування інформації в музичному мистецтві у зв’язку із запровадженням у суспільстві філософії плюралізму й естетики постмодернізму; розглянути феномен впливу на свідомість композитора відеоінформаційних цифрових технологій. Методологія дослідження презентована аналізуванням механізмів творчості, зокрема системним підходом у визначенні специфіки естетико-психологічного впливу на сучасний соціум «прив’язування» звукових форм до візуального кадрування, вивченням зазначеної проблеми з різних точок зору: в аналізі внутрішніх поштовхів власного «Я» митця, вирішенні професійних завдань розвитку музичного жанру, соціальних викликах, які творча особистість усвідомлює як реальну необхідність, з огляду на перехід від слухового вербального до сприйняття музичного твору на рівні синестезійної компоненти, містичних навіювань тощо. Наукова новизна полягає в узагальненні світоглядної та художньої інформації на основі соціокультурної активності особистості з опорою на попередній досвід, використанні в музикознавчому аналізі, крім філософсько-естетичного, ще й наратологічного підходу, виявленні концептосфери творчості, її світоглядного, історичного, етнонаціонального, психологічного змісту, що зумовлено сучасними творчими технологіями. Висновки. Соціокультурне значення композиторської творчості як особливого виду діяльності, унаслідок якої виникають нові матеріальні та духовні цінності, полягає у важливості її психологічного й філософського розуміння для здійснення самореалізації, розкриття та осмислення горизонтів власного духовного життя. Катарсичні та компенсаторні процеси цього напряму творчої діяльності в загальнолюдському, історико-культурному та індивідуальному значенні сприяють формуванню нової соціально-психологічної реальності культури. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject синтезування uk_UA
dc.subject художня інформація uk_UA
dc.subject композиторська творчість uk_UA
dc.subject звукові форми uk_UA
dc.subject соціальні виклики uk_UA
dc.title Синтез філософсько-естетичних і психологічних наративів у творчості сучасних українських композиторів uk_UA
dc.title.alternative Synthesis of Philosophical-Aesthetic and Psychological Narratives in Modern Ukrainian Composers’ Creative Work uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account