Show simple item record

dc.contributor.author Трачук, Людмила Федорівна
dc.contributor.author Казначеєва, Людмила Миколаївна
dc.date.accessioned 2023-04-25T09:20:31Z
dc.date.available 2023-04-25T09:20:31Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Трачук Л. Ф., Казначеєва Л. М. Інструменти невербаль ної інтернет-комунікації // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2023. № 1. С. 59–64. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4786
dc.description The purpose of the article is to study the tools of expressing non-verbal signals when communicating on the Internet. The research methodology involved the use of general scientific and special methods of cognition: analysis, synthesis, comparison, generalization, system-structural analysis. The scientific novelty of the research lies in the fact that for the first time information on the main tools of non-verbal communication used in electronic messages has been summarized, in particular, the role of font, color, text background, means of spelling, punctuation, and iconic printed symbols in the transmission of emotions in Internet communication has been investigated. Conclusions. The unit of communication in Internet communication is an electronic message, the meaning of which the interlocutors can convey by both verbal (speech) and non-verbal means. In conditions of a shortage of non-verbal means of communication, additional network tools that ensure the transfer of an emotional component in Internet communication are means of creolization (color, font, colored or illustrated background of the text, means of punctuation, spelling and word formation, smileys, emojis, emoticons, memes, etc., graphic design of verbal text, etc.). A special role in non-verbal Internet communication is played by iconic printed symbols, among which smileys, emojis, and emoticons have gained great popularity, which are additional linguistic tools for strengthening messages in Internet communication and by themselves are unlikely to become a meaningful means of communication between two parties. This in no way diminishes the value of what they can offer, first of all, the opportunity for every average Internet user to include feelings and emotions in the text in a new, specific way. Secondly, communication in the form of emojis, smileys and emoticons can also perform a cognitive function, sometimes replacing a verbal message. uk_UA
dc.description.abstract Метою статті є вивчення інструментів вираження невербальних сигналів при спілкуванні в мережі інтернет. Методологія дослідження передбачала застосування загальнонаукових і спеціальних методів пізнання: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, системно-структурного аналізу. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше узагальнено інформацію про основні інструменти невербальної комунікації, що застосовують в електронних повідомленнях, зокрема досліджено роль шрифту, кольору, фону тексту, засобів орфографії, пунктуації, іконічних друкованих символів у передачі емоцій в інтернет-комунікації. Висновки. Одиницею спілкування в інтернет-комунікації є електронне повідомлення, сенс якого співрозмовники можуть передавати як вербальними (мовними), так і невербальними засобами. В умовах дефіциту невербальних засобів спілкування додатковими мережевими інструментами, що забезпечують передачу емоційної складової в інтернет-комунікації, є засоби креолізації (колір, шрифт, кольоровий або ілюстрований фон тексту, засоби пунктуації, орфографії і словотворення, смайли, емодзі, емотикони, меми, графічне оформлення вербального тексту тощо). Особливу роль у невербальній інтернет-комунікації відіграють іконічні друковані символи, серед яких великої популярності набули смайли, емодзі, емотикони, які є додатковими лінгвістичними інструментами для посилення повідомлень в інтернет-комунікації і самі по собі навряд чи стануть осмисленим засобом спілкування між двома сторонами. Це ніяк не зменшує цінності того, що вони можуть запропонувати, передусім – можливість для кожного середньостатистичного інтернет-користувача новим, специфічним чином включати в текст почуття та емоції. Комунікація у вигляді емодзі, смайлів та емотиконів може виконувати й когнітивну функцію, іноді замінюючи вербальне повідомлення. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Tools Of Non-Verbal Internet Communication uk_UA
dc.subject комунікація uk_UA
dc.subject інтернет-комунікація uk_UA
dc.subject невербальна комунікація uk_UA
dc.subject креолізація uk_UA
dc.subject емодзі uk_UA
dc.subject смайл uk_UA
dc.subject емотикон uk_UA
dc.subject мем uk_UA
dc.title Інструменти невербальної інтернет-комунікації uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account