dc.contributor.author |
Бачинська, Надія Анатоліївна |
|
dc.date.accessioned |
2023-04-25T11:48:17Z |
|
dc.date.available |
2023-04-25T11:48:17Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Бачинська Н. А. Практична підготовка студентів як складова освітньо-професійного простору закладу ви щої освіти: традиції та інновації // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2023. № 1. С. 79–85. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4789 |
|
dc.description |
The purpose of the work is to outline the concept of "educational and professional space of a higher
education institution" and characterize its content. The study focuses on the educational and professional
programs "Documentology, management of state authorities and local self-government" and "Management of
social and communication networks, Internet marketing" of the specialty "Information, library and archival
affairs", which are implemented by the Kyiv National University of Culture and Arts. The methodology of the
work consists in the analysis and synthesis of the scientific works of the authors on the research of the outlined
problem, a hypothetical-deductive method for outlining the content of the concept of "educational and
professional space of a higher education institution" and identifying its main components. The scientific
novelty of the study consists in characterizing the content of the concept of "educational and professional
space of a higher education institution", identifying its system-forming components – content and
organizational and communicative, and delineating its components both traditional (types of practice as a
structural component of the educational process of training a specialist), and innovative - dual education for
the training of specialists in the specialty "Information, library and archival affairs". Conclusions. Today, the
educational space of a higher education institution is moving to a new qualitative level and should be defined
as an educational and professional space in which subject-subject interaction of potential employers with
students, representatives of higher education institutions takes place, not only from the point of view of
established forms of practice as a structural component of educational process, and is carried out in the
implementation of an innovative form of educational and professional training - dual education. Practice as a
structural component of the educational process corresponds to the initial stage of professionalization and is
a process of involving an individual in professional activity and improvement in one of the directions of this
activity, is a means of adapting students to professional activity, contributes to the development of professional
culture, innovativeness of professional activity, development of professional values, identification of behavior
with the norms of professional ethics. The introduction of dual education for the innovative specializations
"Documentology, management of state authorities and local self-government bodies" and "Management of
social and communication networks, Internet marketing" with the specialty "Information, library and archival
affairs" is due to the infrastructure of document-information and social-communication types activities and
will ensure the integration of education, science and practical activities in the document and information field. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи – запропонувати та обґрунтувати визначення поняття «освітньо-професійний
простір закладу вищої освіти», розкрити одну із його складових – практичну підготовку студентів,
що реалізується в традиційних та інноваційних формах, спираючись на освітньо-професійні програми
спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» Київського національного університету
культури і мистецтв. Методологія роботи полягає в аналізі та синтезі наукових праць авторів з
дослідження окресленої проблеми, гіпотетико-дедуктивного методу для окреслення змісту поняття
«освітньо-професійний простір закладу вищої освіти», виявленні та аналізі його основної складової –
практики студентів. Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні визначення поняття
«освітньо-професійний простір закладу вищої освіти», виявленні та аналізі традиційних й інноваційних форм практичної складової підготовки фахівців за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та
архівна справа». Висновки. Освітній простір закладу вищої освіти переходить сьогодні на новий якісний рівень і має визначатись як освітньо-професійний простір, у якому відбувається суб’єкт суб’єктна взаємодія потенційних роботодавців зі студентами, представниками ЗВО не тільки з погляду усталених форм практики як структурної складової навчального процесу, а й здійснюється в реалізації інноваційної форми освітньо-професійної підготовки – дуальній освіті. Практика як структурна складова освітньо-професійного простору ЗВО відповідає початковому етапу професіоналізації і є процесом залучення особистості до професійної діяльності та вдосконалення в одному з напрямів цієї діяльності, є засобом адаптації студентів до професійної діяльності, сприяє розвитку професійної культури, інноваційності професійної діяльності, освоєнню професійних цінностей, ідентифікації поведінки з нормами професійної етики. У практичній підготовці студента виокремлено змістову й організаційно-комунікативну складові. Змістова: зміст, форми та методи освітнього процесу
у формуванні професіонала (практика, аудиторні та позааудиторні заходи професійно орієнтованого
спрямування); організаційно-комунікативна: взаємодія ЗВО із закладами професійної сфери діяльності
майбутніх фахівців та із представниками професійного середовища. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
освітньо-професійний простір |
uk_UA |
dc.subject |
заклад вищої освіти |
uk_UA |
dc.subject |
дуальна освіта |
uk_UA |
dc.subject |
бібліотечна та архівна справа |
uk_UA |
dc.subject |
інформаційна |
uk_UA |
dc.title |
Практична підготовка студентів як складова освітньо-професійного простору закладу вищої освіти: традиції та інновації |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Practical Training of Students as a Component оf the Educational and Professional Space of the Institution оf Higher Education: Traditions and Innovations |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |