dc.contributor.author |
Миронюк, Наталія Миколаївна |
|
dc.date.accessioned |
2023-04-26T09:14:16Z |
|
dc.date.available |
2023-04-26T09:14:16Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Миронюк Н. М. Кафедра хореографії Київського державного інституту культури у світлі вітчизняного наукового дискурсу // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 203–208. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4803 |
|
dc.description |
The purpose of research is to reveal the peculiarities of the national scientific discourse on the issue of the
formation and development of the Department of Choreography at the Kyiv State Institute of Culture. Research
methodology. The methods of analysis, comparison, systematisation, and generalisation were used for the research.
Scientific novelty. For the first time, the degree of development of the problem of forming and developing of the art pedagogical school of the choreography department at the Kyiv State Institute of Culture in modern national scientific
discourse was revealed. Conclusions. In recent years, the researchers have paid much attention to socio-cultural, artistic,
scientific-methodical, organisational aspects of the problem of formation and the first steps of the art and pedagogical
school of the department of choreography at the Kyiv State Institute of Culture. Most of the publications introduce new
materials into scientific circulation, which is important for the reproduction of a reliable panorama of the development of
both the department and choreographic culture as a whole. Currently, it is possible to state the existence of a lively
scientific discourse, which shows tendencies towards expansion and deepening. Quite conventionally, scientific works
that deal with various aspects of the artistic, pedagogical, and scientific activities of the Department of Choreography of
KDIK can be divided into three groups. The first group includes the studies that comprehensively consider the activity of
the department as a holistic phenomenon against the background of socio-cultural development (I. Hutnyk, N. MyronIuk,
A. Pidlypska). The second group is represented by the publications specially devoted to the pedagogical and artistic
activities of individual lecturers of the department (I. Hutnyk, O. Zhirov, L. Tsvetkova, T. Churpita). The third group
consists of the works that describe the functioning of the department fragmentarily in the context of multi-faceted research (T. Blahova and others). Modern scientific view of considering the activity of the department as an art-pedagogical school
is used in a limited way, but it is promising for the comprehensive disclosure of the role of the department in the
development of choreographic culture of Ukraine. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета – виявити особливості вітчизняного наукового дискурсу проблеми становлення та поступу кафедри
хореографії Київського державного інституту культури. Методологія. Для дослідження використано методи
аналізу, порівняння, систематизації, узагальнення. Наукова новизна. Вперше виявлено ступінь розроблення
проблеми становлення та розвитку мистецько-педагогічної школи кафедри хореографії Київського державного
інституту культури в сучасному вітчизняному науковому дискурсі. Висновки. В останні роки посилилась увага
дослідників до соціокультурних, мистецьких, науково-методичних, організаційних та ін. ракурсів проблеми
становлення і перших кроків мистецько-педагогічної школи кафедри хореографії Київського державного
інституту культури. Переважна частина публікацій вводить до наукового обігу нові матеріали, що важливо для
відтворення достовірної панорами розвитку як кафедри, так і хореографічної культури загалом. Наразі можна
констатувати наявність жвавого наукового дискурсу, що виявляє тенденції до розширення та поглиблення.
Досить умовно наукові праці, що торкаються різних аспектів мистецько-педагогічної та наукової діяльності
кафедри хореографії КДІК, можна розділити на три групи: до першої відносимо дослідження, що комплексно
розглядають діяльність кафедри як цілісного феномену на тлі соціокультурного розвитку (І. Гутник,
Н. Миронюк, А. Підлипська та ін.); до другої – публікації, спеціально присвячені педагогічній та мистецькій
діяльності окремих викладачів кафедри (І. Гутник, О. Жиров, Л. Цвєткова, Т. Чурпіта та ін.); до третьої – праці,
де функціонування кафедри висвітлено фрагментарно в контексті різноаспектних досліджень (Т. Благова та ін.).
Сучасна наукова оптика розгляду діяльності кафедри як мистецько-педагогічної школи застосована обмежено,
але є перспективною для комплексного розкриття ролі кафедри в розвитку хореографічної культури України. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
кафедра хореографії |
uk_UA |
dc.subject |
Київський державний інститут культури |
uk_UA |
dc.subject |
танець |
uk_UA |
dc.subject |
хореографія |
uk_UA |
dc.subject |
мистецько-педагогічна школа |
uk_UA |
dc.title |
Кафедра хореографії Київського державного інституту культури у світлі вітчизняного наукового дискурсу |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Department of Choreography of Kyiv State Institute of Culture in Domestic Scientific Discourse |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |