Короткий опис(реферат):
Мета роботи. Дослідити один з аспектів професійної діяльності української співачки З. Гайдай у 1930-х рр. –
участь у музичних конкурсах у період утвердження радянського тоталітарного режиму. В рамках дослідження
даного питання показати специфіку їх організації та проведення, масштабність цих творчих подій та їх значущість
для професійного розвитку вокалістки. Методологія роботи полягає в застосуванні джерелознавчого методу для
аналізу архівних документів, які містять інформацію щодо участі З. Гайдай у музичних конкурсах, а також інших
матеріалів з теми дослідження, конкретно-історичного – для висвітлення соціально-політичних процесів, на тлі яких
проходили музичні конкурси, біо-бібліографічного – для визначення місця цього аспекту діяльності співачки в її
творчій біографії, загальнонаукових методів (аналіз, синтез, узагальнення) – з метою ґрунтовного вивчення питання
та формування аргументованого висновку. Наукова новизна статті полягає в розширенні відомостей про творчу
діяльність З. Гайдай у 1930-х рр., яка доповнилася участю в музичних конкурсах, в оцінюванні рівня цих конкурсів,
їхньої специфіки та можливостей щодо реалізації професійних устремлінь. Висновки. Здійснені аналіз та оцінка
результатів участі З. Гайдай у музичних конкурсах 1933-го та 1937-го рр. дали змогу виявити рівень її фахової
компетентності та професійних прагнень. Наперекір випробуванням і викликам тих непростих років, співачка
змогла вибороти звання лауреата Всеукраїнського та Всесоюзного конкурсів, що позитивно вплинуло на розвиток
її виконавської кар’єри. Однак політична ситуація в СРСР не посприяла здійсненню планів щодо навчання в Італії,
тим самим позбавивши українську мисткиню можливості вдосконалити фахову майстерність та апробувати свій
талант на міжнародній арені.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to investigate one of the aspects of the professional activity of the Ukrainian singer Zoia
Gaidai in the 1930s, namely her participation in music competitions during the establishment of the Soviet totalitarian regime.
As part of the research, we aim to show the specifics of their organisation and holding, the scale of those creative events, and
their significance for the professional development of the professional singer. The research methodology consists in the
application of the source study method to analyse archival documents that contain information about Zoia Gaidai’s
participation of in music competitions, as well as to study other materials on the topic of the research. The specifically
historical method helps to highlight the socio-political processes against which the music competitions took place. The bio bibliographic method enables determining the place of this aspect of the singer’s activity in her creative biography. General
scientific methods (analysis, synthesis, generalisation) are applied in order to thoroughly study the issue and draw reasoned
conclusions. The scientific novelty of the paper consists in the expansion of information about Z. Gaidai’s creative activity
in the 1930s, which was supplemented by her participation in music competitions, in the assessment of the level of these
competitions, their specificity and opportunities for the achievement of professional aspirations. Conclusions. The
performed analysis and evaluation of the results of Z. Gaidai’s participation in the music competitions of 1933 and 1937
helped to reveal the level of her professional competence and professional aspirations. Despite the challenges of those
difficult years, the singer managed to win the laureate title of the All-Ukrainian and All-Union competitions, which had a
positive effect on the development of her career as a performer. However, the political situation in the USSR did not
contribute to the fruition of the dreams to study in Italy, thereby depriving the Ukrainian artist of the opportunity to improve
her professional skills and test her talent on the international stage.