dc.contributor.author |
Міланіна, Альона Олегівна |
|
dc.date.accessioned |
2023-04-27T13:17:43Z |
|
dc.date.available |
2023-04-27T13:17:43Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Міланіна А. О. Музично-поетична символіка Poème de l’Amour et de la Mer М. Бушора – Е. Шоссона // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 326–331. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4827 |
|
dc.description |
The purpose of the work is to decode the symbolism of the vocal cycle «Poème de l'Amour et de la Mer» by E. Chausson
based on poems by M. Bouchor. The research methodology consists in the application of semiotic, comparative, historical
and biographical, hermeneutic, as well as structural and functional methods. The specified methodological approach allows us
to reveal and decode the symbolism of the musical and poetic text of E. Chausson's vocal cycle based on M. Bouchor's poems
«Poème de l'Amour et de la Mer». The scientific novelty of the research lies in the perception of the vocal cycle «Poème de
l'Amour et de la Mer» by E. Chausson based on the poems by M. Bouchor as a complex symbolic formation intended for the
communication of the recorded, meaningful authorial information. Consideration of this work in the semiotic and information
space allows us to identify and decode the symbolism of the musical and poetic text of the work as well as to understand the
musical universe of the French composer and his version of symbolism. Conclusion. Analysis of «Poème de l'Amour et de la
Mer» proves that the poetic and musical text of the work is saturated with symbols, the decoding of which helps to immerse
into and understand the authors’ ideas most deeply. It can be argued that the vocal cycle is inspired by and based on the
symbolism of the poetic text, as well as that the composer's interpretation is as close as possible to the aesthetics of symbolism.
E. Chausson’s work seems to evoke memories, he knows how to maintain an imaginary, in modern terms, virtual, deliberately
ambiguous world composed only of unique fragments, for that reason, the author is constantly in that word as different figures
and possible interpretations, which are his inner need. This freedom and independence of mind, to a certain extent, correspond
to the mentality of the Symbolists. «Poème de l'Amour et de la Mer» preserves the already existing cultural and musical
frameworks, but E. Chausson adapts them to his own requirements and offers a unique version of symbolism, that is,
E. Chausson’s universe develops in two parallels: some testaments of the symbolists persist, but the perceptivity passes through
the filter of author's beliefs and sensibility. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи – декодувати символіку вокального циклу Poème de l’Amour et de la Mer Е. Шоссона на вірші
М. Бушора. Застосування семіотичного, компаративного, історико-біографічного, герменевтичного, структурно функціонального методів дало змогу реалізувати встановлену мету. Наукова новизна дослідження полягає у
сприйнятті вокального циклу Poemes de I 'Amour et de la Mer Е. Шоссона на вірші М. Бушора як складне знакове
утворення, призначене для передавання зафіксованої, усвідомленої авторської інформації. Розгляд означеного твору в
семіотично-інформаційному просторі дав можливість виявити й декодувати символіку музично-поетичного тексту
твору, зрозуміти музичний всесвіт французького композитора та його версію символізму. Висновки. Аналіз «Поеми
любові та моря» доводить, що поетичний та музичний тексти твору насичені символами, декодування яких допомагає
найбільш правильно витлумачити вокальний цикл та зрозуміти ідею його авторів; можна стверджувати, що
композиторська інтерпретація Poemes de I 'Amour et de la Mer надихається та максимально наближена до поетичного
першоджерела; мистецтво Е. Шоссона підтримує уявний світ, говорячи сучасною мовою – віртуальний, навмисно
неоднозначний, складений лише з унікальних фрагментів, тому автор постійно перебуває в ньому в різних обличчях
та можливих інтерпретаціях, що є його внутрішньою потребою. Ця свобода і незалежність розуму певною мірою
відповідають світовідчуттям імпресіоністів; в «Поемі любові та моря» збережені культурні та музичні рамки, що вже
існували, але Е. Шоссон адаптує їх до власних вимог і пропонує унікальну версію символізму, тобто всесвіт
Е. Шоссона розвивається у двох паралелях: деякі заповіти символістів залишаються, однак сприйнятливість проходить
через «фільтр» авторських переконань та чутливості. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
символ |
uk_UA |
dc.subject |
естетика символізму |
uk_UA |
dc.subject |
вокальний цикл |
uk_UA |
dc.subject |
поезія |
uk_UA |
dc.subject |
композиторська інтерпретація |
uk_UA |
dc.title |
Музично-поетична символіка Poème de l’Amour et de la Mer М. Бушора – Е. Шоссона |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Musical and Poetic Symbolism of «Poème de l'Amour et de la Mer» by M. Bouchor – E. Chausson |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |