Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Символіка жанрових побудов М. Рославця за їх витоком у культурі символізму

Show simple item record

dc.contributor.author Андросова, Дарія Володимирівна
dc.date.accessioned 2023-09-05T08:03:09Z
dc.date.available 2023-09-05T08:03:09Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Андросова Д. В. Символіка жанрових побудов М. Рославця за їх витоком у культурі символізму // Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 43. С. 70–75. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4982
dc.description The purpose of this article is to trace the specifics of the expressive trends of the twentieth-century modernavant-garde in symbolism and to reveal the roots of primitivism-futurism in it, which were clearly evidenced by the foundations of the art of the "new youth" of the 1920s. The research methodologicay is based on the intonation approach of B. Asafiev’s school in the works of Ukrainian musicologists, including T. Verkina, O. Kozarenko, I. Liashenko, O. Markova, O. Sokol, O. Ryzhova, using research methods of comparative-stylistic, hermeneutical, biographical descriptive, and analytical-typological. The scientific novelty of the work is manifested in the specificity of tracing the structural indicators of symbolism and its primitivist-futuristic branches, recognisable in the miniaturization of M. Roslavets' thinking on the example of his piano heritage. Conclusions. Roslavets' supercompressed miniatures are a natural reincarnation of the symbolist dematerialising thinking that gave symbolist works, including those of Debussy, the ability to go beyond artistic boundaries into life-transforming actions that transform the theatrical embodiment of the mystery into mystery as such. M. Roslavets's legacy deserves careful attention as an embodiment of theoretical abstraction in the artistic space, which corresponded to the establishments of a number of trends, contemporary developments of the composer-theorist (verismo-naturalism-socialist realism) and especially futurism with its neo-separateness of political and artistic activities. Roslavets's piano "superminiatures" constitute an intellectual declaration of the artist and citizen-actor uk_UA
dc.description.abstract Метою даної роботи виступає прослідковування конкретики виразних тенденцій модерну-авангарду ХХ століття у символізмі і виявлення в ньому коренів примітивізму-футуризму, що явно засвідчили основи мистецтва «нової молоді» 1920-х. Методологічна основа – інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в працях українських музикознавців, у тому числі Т. Вєркіної, О. Козаренка, І. Ляшенка, О. Маркової, О. Сокола, О. Рижової, ін., з використанням науково-дослідницьких методів компаративно-стильового, герменевтичного, біографічно-описового, аналітично-типологічного тощо. Наукова новизна роботи виявляється в конкретиці прослідковування структурних показників символізму і примітивістсько-футуристичних відгалужень від нього, впізнаваних в мініатюризації мислення М. Рославця на прикладі його фортепіанної спадщини. Висновки. Надстислі мініатюри Рославця складають закономірне перевтілення символістського дематетіалізуючого мислення, яке надало символістським творам, К.Дебюссі зокрема, вихід за мистецькі межі в перетворюючі буття акції, що переводять театральне втілення містерії у містеріальність як таку. Спадщина М. Рославця заслуговує на прискіпливу увагу як втілення теоретичної абстракції в художній простір, що відповідало установленням цілого ряду напрямків, сучасних розробкам композитора-теоретика (веризм-натуралізм-соціалістичний реалізм) і особливо футуризму з його неосинкретикою політичної і мистецької діяльностей. Фортепіанні «надмініатюри» Рославця складають інтелектуальну декларацію художника і громадянина-Діяча. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject футуризм uk_UA
dc.subject стиль в музиці uk_UA
dc.subject музичний жанр uk_UA
dc.subject піаністичний стиль uk_UA
dc.subject символіка виразних засобів музики uk_UA
dc.subject символізм uk_UA
dc.subject примітивізм uk_UA
dc.title Символіка жанрових побудов М. Рославця за їх витоком у культурі символізму uk_UA
dc.title.alternative Symbolism of Genre Constructions in M. Roslavets by Their Origin in Culture of Symbolism uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account