dc.contributor.author |
Садовенко, Світлана Миколаївна |
|
dc.date.accessioned |
2023-09-05T09:30:09Z |
|
dc.date.available |
2023-09-05T09:30:09Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Садовенко С. М. Жанр комедійного балету в музиці Юрія Шевченка як дієвий інструмент подолання соціально-психологічних травм війни: на прикладі балету «Пригоди Піноккіо» // Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 43. С. 82–89. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4988 |
|
dc.description |
The purpose of the study is to substantiate and reveal the cultural potential of the comedic ballet genre as an
effective tool for overcoming the social and psychological traumas of war on the example of Yurii Shevchenko's ballet
“The Adventures of Pinocchio”. The research methodology is based on the complex application of specifically scientific
methods (historical, systematic-analytical, hermeneutic, and generalisation). The historical method is used to study the
topic in its historical retrospective, understanding the origins, which helps to establish links between the studied ballet
productions and the socio-cultural landscape of their creation and performance. The systematic-analytical method is
applied to explain the art of interpretation, in particular, the content and semantic aspects of musical and stage works
through the correlation of higher-order aggregates of different structural levels – composition, instrumental
accompaniment, and the choreographic part of the production. The hermeneutic method is used to study the musical
framework of ballets, which can have many different interpretations. The method of generalization is used to generalise
common scientific principles and regularities, and helps to identify the overall trends in the development of ballet music
in different periods of composer Yurii Shevchenko's work. The scientific novelty of the study lies in the consideration
of the genre of comedy ballet as an effective tool for overcoming the socio-psychological trauma of war, which contributes
to the restoration of the moral and psychological state of society, the improvement of morale, and the return of faith in
justice. The ballet “The Adventures of Pinocchio” by Yuriy Shevchenko is presented, which is a vivid example of the
composer's work in the context of the current conditions of the Ukrainian theatre. In the course of the study, the scientific
justification of the comedy ballet genre is expanded and supplemented. Conclusions. The article reflects the significance
of theatre music as an important component of the artistic and creative activity of theatre groups in modern conditions.
The evolution of theatre music testifies to its connection with modernity, and also reveals a tendency to strengthen the
role of art and culture in the education and support of positive social values. The direct connection of the creative tasks
of theatre music with the present is observed. It is established that there is a consonance of manifestations in music of
both traditional folklore motifs and new national and cultural characteristics, which allows it to become more emotional
and understandable to the audience. It is stated that Ukrainian society, traumatised by war, is going through a difficult
historical, moral, and spiritual period. There is a need for music, in particular, for theatre performances, which will play
not only an aesthetic role, but will also become a means of restoring a positive attitude, help overcome war-related
traumas, and have a powerful cultural and therapeutic function. It is shown that one of the vivid examples of the
development of the comedy ballet genre in theatre music is the work of the famous Ukrainian composer Yurii Shevchenko
and his ballet “The Adventures of Pinocchio”. This ballet is an apt example of how art can help maintain a positive attitude
and hope for the future in difficult times of social disasters and become an important support for people during wartime.
The story of Pinocchio and his friends, which is presented through classical dance, comedy ballet, grotesque, and
pantomime, shows that good triumphs over evil in any circumstances. The ballet “The Adventures of Pinocchio” provides
the audience not only with entertainment and relaxation, but also helps to maintain a positive attitude, hope for the future
and is an effective tool for overcoming the socio-psychological traumas of war. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета дослідження полягає в обґрунтуванні та розкритті культурного потенціалу жанру комедійного
балету як дієвого інструмента подолання соціально-психологічних травм війни на прикладі балету Юрія
Шевченка «Пригоди Піноккіо». Методологія дослідження базується на комплексному застосуванні конкретно
наукових методів (історичного, системно-аналітичного, герменевтичного, узагальнення). Історичний метод
застосовано для дослідження теми в її історичній ретроспективі, розумінні витоків, що допомагає встановити зв’язки
між досліджуваними балетними постановками і соціально-культурним ландшафтом їх створення та виконання.
Системно-аналітичний метод застосовано для тлумачення мистецтва інтерпретації, зокрема, змістової та
смислової сторін музично-сценічних творів через співвіднесення сукупностей вищого порядку різних
структурних рівнів – композиція, інструментальний супровід, хореографічна частина постановки.
Герменевтичний метод застосовувався для дослідження музичної канви балетів, яка може мати багато різних
інтерпретацій. Метод узагальнення використовується для узагальнення спільних наукових принципів і
закономірностей, допомагає виявити сукупні тенденції розвитку балетної музики у різні періоди творчості
композитора Юрія Шевченка. Наукова новизна дослідження полягає у розгляді жанру комедійного балету як
ефективного інструмента подолання соціально-психологічної травми війни, що сприяє відновленню морально-психологічного стану суспільства, оздоровленню морального духу, поверненню віри у справедливість.
Презентується балет Юрія Шевченка «Пригоди Піноккіо», який є яскравим прикладом творчості композитора в
контексті сучасних умов функціонування українського театру. У ході дослідження відбувається розширення та
доповнення наукового обґрунтування жанру комедійного балету. Висновки. У статті відображено вагомість
театральної музики як важливої складової художньо-творчої діяльності театральних колективів у сучасних
умовах. Еволюція театральної музики свідчить про її зв’язок із сучасністю, а також виявляє тенденцію до
посилення ролі мистецтва і культури у вихованні та підтримці позитивних суспільних цінностей. Спостерігається
безпосередній зв’язок творчих завдань театральної музики із сьогоденням. Встановлено наявність співзвучності
проявів у музиці як традиційних фольклорних мотивів, так і нових національно-культурних характеристик, що
дозволяє їй стати більш емоційною та зрозумілою глядачам. Констатується, що травмоване війною українське
суспільство переживає складний історичний і морально-духовний період. Постає необхідність у музиці, зокрема
до театральних вистав, яка відіграватиме не лише естетичну роль, а перетворюватиметься на засіб відновлення
позитивного життєвого настрою, сприятиме подоланню травм, пов’язаних з війною, потужно виявлятиме
культурно-терапевтичну функцію. Показано, що одним із яскравих прикладів розвитку в театральній музиці
жанру комедійного балету є творчість відомого українського композитора Юрія Шевченка та його балет
«Пригоди Піноккіо». Цей балет є влучним прикладом того, яким чином мистецтво може допомогти підтримати
у глядача позитивний настрій та надію на майбутнє в складні часи соціальних катаклізмів і стати важливою
опорою для людей у період воєнного часу. Історія Піноккіо та його друзів, яка презентується засобами
класичного танцю, через жанр комедійного балету, гротеск та пантоміму, показує, що добро перемагає зло за
будь-яких обставин. Балет «Пригоди Піноккіо» забезпечує глядачам не тільки розвагу і відпочинок, але й сприяє підтримці позитивного настрою, надії на майбутнє і є дієвим інструментом подолання соціально-психологічних
травм війни. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
балетний театр |
uk_UA |
dc.subject |
хореографія |
uk_UA |
dc.subject |
музичний театр |
uk_UA |
dc.subject |
сценічне мистецтво |
uk_UA |
dc.subject |
музичне митецтво |
uk_UA |
dc.subject |
жанр комедійного балету |
uk_UA |
dc.subject |
балет «Пригоди Піноккіо» («Буратіно і Чарівна скрипка» до вересня 2022) |
uk_UA |
dc.subject |
Юрій Шевченко |
uk_UA |
dc.subject |
академічна і неакадемічна музика |
uk_UA |
dc.subject |
синтез музичного та хореографічного мистецтва |
uk_UA |
dc.subject |
арт-терапевтична функція |
uk_UA |
dc.subject |
соціально-психологічні травми війни |
uk_UA |
dc.title |
Жанр комедійного балету в музиці Юрія Шевченка як дієвий інструмент подолання соціально-психологічних травм війни: на прикладі балету «Пригоди Піноккіо» |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Genre of Comedy Ballet in Music of Yurii Shevchenko as an Effective Tool for Overcoming Social and Psychological Traumas of War: on the Example of Ballet “The Adventures of Pinocchio” |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |