Короткий опис(реферат):
Мета статті – здійснити аналіз джерел, що висвітлюють проблематику стилю монументального живопису
церкви Спаса на Берестові 1643–1644 рр. та переглянути традиційно вживану щодо розписів цього храму
термінологію. Методологія дослідження базується на застосуванні системного підходу, аналітичного методу,
мистецтвознавчого, історико-порівняльного, історико-генетичного, історико-системного й дескриптивного
методів для комплексного розгляду означеної проблематики та формулювання обґрунтованих висновків.
Наукова новизна характеризується тим, що вперше на основі критичного аналізу джерел було означено
необхідність здійснення достеменного стилістичного аналізу монументального живопису церкви Спаса на
Берестові 1643–1644 рр. з метою доведення правочинності застосування терміна «поствізантійське мистецтво»
щодо цієї пам’ятки. Висновки. Проблема стилю монументального живопису церкви Спаса на Берестові
перебуває в полі зору дослідників із середини ХХ ст. При тому, що публікації кількох провідних вітчизняних
вчених містять слушні зауваження щодо мистецьких впливів на розписи київського храму, достеменного
стилістичного аналізу досі здійснено не було. Тому чергове звернення до монументального живопису церкви
цілком виправдане. У перспективі подальших досліджень передбачено здійснення розгорнутого стилістичного
аналізу розписів київського храму в широкому контексті поствізантійського мистецтва й українського малярства
кінця XVI – першої половини XVII ст. Вважаємо, що саме такий підхід дасть змогу вирішити питання мистецьких
впливів на монументальний живопис храму й переосмислити проблему термінології стосовно цієї пам’ятки
зокрема й щодо українського мистецтва першої половини XVII ст. загалом.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the literature and sources covering the issues of the style of monumental
painting of the Church of the Saviour at Berestove of 1643–1644 and to revise the terminology traditionally used for the
murals of this church. The research methodology is based on the application of a systematic approach, analytical method,
art historical, historical-comparative, historical-genetic, historical-systemic and descriptive methods for a comprehensive
consideration of the above issues and formulation of reasonable conclusions. The scientific novelty is characterised by
the fact that for the first time, on the basis of a critical analysis of literature and sources, the need for a reliable stylistic
analysis of the monumental painting of the Church of the Saviour at Berestove of 1643-1644 was identified in order to
prove the legitimacy of the term "post-Byzantine art" in relation to this monument. Conclusions. The problem of the style
of monumental painting of the Church of the Saviour at Berestove has been in the field of research since the mid-twentieth
century. Although the publications of several leading national scholars contain reasonable remarks on the artistic
influences on the murals of the Kyivan church, a reliable stylistic analysis has not yet been conducted. Therefore, another
appeal to the monumental painting of the church is fully justified. The prospect of further research is to conduct a detailed
stylistic analysis of the murals of the Kyiv church in the broad context of post-Byzantine art and Ukrainian painting of
the late sixteenth and early seventeenth centuries. We believe that such an approach will allow us to resolve the issue of
artistic influences on the monumental painting of the church and rethink the problem of terminology in relation to this
monument in particular and to Ukrainian art of the first half of the seventeenth century in general.