dc.contributor.author |
Поліщук, Людмила Олександрівна |
|
dc.contributor.author |
Гайдукевич, Катерина Анатоліївна |
|
dc.date.accessioned |
2023-09-07T08:20:48Z |
|
dc.date.available |
2023-09-07T08:20:48Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Поліщук Л. О., Гайдукевич К. А. Академічна культура закладів вищої освіти України // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 2. С. 28–35. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5011 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to analyse the significance of academic culture for higher education institutions in
Ukraine and to substantiate the strategic trends of its development. The research methodology used in the course of
scientific research is based on an interdisciplinary approach and includes general scientific methods of systematisation
and analysis of the issue under study, which allowed specifying and substantiating strategic approaches to the
development of academic culture in the university community. The objectives of the scientific research necessitated the
use of an analytical approach, which helped to outline the advantages and disadvantages of the process of introducing
academic culture in higher education institutions. The scientific novelty lies in the disclosure of the essence and
significance of academic culture in higher education institutions of Ukraine; scientific substantiation of the strategic trends
of academic culture policy in the context of motivation and incentives. Conclusions. The development of the academic
culture space requires the improvement of a series of factors in the system of higher education institutions: from identifying and proving cases of dishonesty to the use of appropriate tools as methods of punishment. These issues are
reflected in the majority of national papers and publications on academic integrity. In order to introduce a high level of
academic culture in the university community, the following steps should be taken: to have a clear, effective, and
transparent system to support a high level of academic culture in an educational institution; to focus on the capabilities of
students rather than on prohibitions, metaphorical restrictions, and intimidation; to synthesise academic culture and
learning space through the holistic structure of any educational component. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – здійснити аналіз значимості академічної культури для закладів вищої освіти України та
обґрунтувати стратегічні напрями її розвитку. Методологія дослідження, що застосовувалася під час наукової
розвідки, ґрунтується на міждисциплінарному підході, а також охоплює загальнонаукові методи систематизації
та аналізу досліджуваного питання, що дозволило конкретизувати й обґрунтувати стратегічні підходи до
розвитку академічної культури в університетській спільноті. Завдання наукового пошуку зумовили необхідність
застосування аналітичного підходу, що дозволило окреслити позитиви та недоліки процесу запровадження
академічної культури в заклади вищої освіти. Наукова новизна полягає у розкритті сутності та значимості
академічної культури у закладах вищої освіти України; науковому обґрунтуванні стратегічних напрямів політики
академічної культури в контексті мотивації та заохочення. Висновки. Розбудова простору академічної культури
вимагає удосконалення багатьох чинників у системі закладів вищої освіти: від виявлення й доведення випадків
недоброчесності до застосування належних інструментів як методів покарання. І саме ці питання знаходять
відображення у більшості вітчизняних праць та публікацій, присвячених питанням академічної доброчесності.
Для запровадження високого рівня академічної культури в університетській спільноті варто дотримуватися таких
кроків: мати чітку, дієву й прозору систему підтримки високого рівня академічної культури в освітній інституції;
акцентувати на можливостях здобувачів, а не на заборонах, метафоричних обмеженнях й залякуванні;
синтезувати академічну культуру та навчальний простір шляхом цілісної структури будь-якої освітньої
компоненти. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
заклад вищої освіти |
uk_UA |
dc.subject |
академічна культура |
uk_UA |
dc.subject |
академічна доброчесність |
uk_UA |
dc.subject |
академічні цінності |
uk_UA |
dc.subject |
студентська спільнота |
uk_UA |
dc.subject |
система мотивацій та заохочень |
uk_UA |
dc.title |
Академічна культура закладів вищої освіти України |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Academic Culture of Higher Education Institutions in Ukraine |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |