dc.contributor.author |
Бардік, Марина Афанасіївна |
|
dc.date.accessioned |
2023-09-08T08:51:58Z |
|
dc.date.available |
2023-09-08T08:51:58Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Бардік М. А. Бароковий живопис Великої Печерської церкви: невідомі композиції та просторові паузи // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 2. С. 81–87. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5027 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to present the visual sources of the original Baroque mural paintings of the Dormition
Cathedral, as well as to discover the reason for the absence of murals in some compartments of the upper tier before 1843.
The research methodology is based on historical, cultural analysis, and art study analysis. Scientific novelty. The author
specifies which compartments of the upper tier in the Great Church (Dormition Cathedral) remained without paintings
until the 1840s. The reason (the confidentiality of preservation of the Lavra treasury) for which these compartments were
not painted in the late 1720s-1730, in 1772-1777 is established. The author reveals and attributes the compositions of the
original Baroque decoration of the Church painted in the late 1720s-1730, and conducted the art historical analysis.
Conclusions. According to archival documents, the upper side-altars of the Saint Apostle Andrew the First Called (altar
part), of the Transfiguration of the Lord (altar part), of the Venerable Anthony of Pechersk and of the Venerable
Theodosius of Pechersk were not painted in the 18th century. The absence of murals in these compartments was due to
the will to have secret places to keep the Lavra treasures. Fragments of the compositions in the photos (1898; the collection
at the National Preserve “Kyiv-Pechersk Lavra”) are murals of the Great Church of the late 1720s – 1730. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – представити візуальні джерела первісного барокового стінопису Успенського собору, а також
з’ясувати причину відсутності розписів у деяких компартиментах верхнього ярусу до 1843 р. Методологія
дослідження полягає в застосуванні історико-культурного і мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна
роботи. Уточнено, які компартименти верхнього ярусу Великої церкви (Успенського собору) залишалися без
розписів до 1840-х. Установлено причину (конфіденційність збереження лаврської казни), через яку ці
компартименти не розписали в кінці 1720-х – 1730 р., у 1772–1777 рр. Виявлені й атрибутовані композиції
первісної барокової декорації храму, написані в кінці 1720-х – 1730 р., проведено їхній мистецтвознавчий аналіз.
Висновки. Згідно з архівними документами верхні приділи святого апостола Андрія Первозваного (вівтар),
Преображення Господнього (вівтар), преподобного Антонія Печерського і преподобного Феодосія Печерського
не були розписані у XVIII ст. Відсутність стінопису у цих компартиментах була обумовлена бажанням мати
таємні місця для збереження лаврської казни. Фрагменти композицій на фото (1898; колекція Національного
заповідника «Києво-Печерська лавра») є настінним живописом Великої церкви кінця 1720-х – 1730 р. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
духовна культура |
uk_UA |
dc.subject |
православ’я |
uk_UA |
dc.subject |
сакральний монументальний живопис |
uk_UA |
dc.subject |
український бароковий живопис |
uk_UA |
dc.subject |
Києво-Печерська лавра |
uk_UA |
dc.subject |
Успенський собор |
uk_UA |
dc.title |
Бароковий живопис Великої Печерської церкви: невідомі композиції та просторові паузи |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Baroque Painting of Great Pechersk Church: Unknown Compositions and Spatial Pauses |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |