Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Мініатюри Ambrosian Iliad як елемент візуалізації обрядово-ритуального entertainment

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чумаченко, Олена Петрівна
dc.date.accessioned 2023-09-08T09:13:36Z
dc.date.available 2023-09-08T09:13:36Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Чумаченко О. П. Мініатюри Ambrosian Iliad як елемент візуалізації обрядово-ритуального entertainment // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 2. С. 95–99. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5032
dc.description The purpose of the article is to consider the miniatures of the "Ambrosian Iliad" as an element of visualisation of ceremonial and ritual "entertainment" in the context of the development of ancient culture. The methodology of the research. The study uses the analytical method as a methodology to study the miniatures of the Ambrosian Iliad, as well as to study the theoretical material on the ceremonial and ritual type of "entertainment"; the historical and cultural method is used to analyse the miniature as one of the visual components of the ceremonial and ritual "entertainment" in the sociocultural life of Antiquity; the art history method is used for a detailed examination of the miniatures of the Ambrosian Iliad, which is a unique illuminated manuscript of the fifth century, depicting almost the entire Iliad of Homer, with special attention to the scenes of ritualistic spectacles. The scientific novelty of the article lies in the study of the miniatures of the Ambrosian Iliad as an element of visualisation of ritual and ritual "entertainment", as well as the miniature as one of the visual components of ritual and ritual "entertainment" in the socio-cultural life of Antiquity. Conclusions. The article examines the miniatures of the Ambrosian Iliad as an element of visualisation of ceremonial and ritual "entertainment" in the culture of antiquity. It is determined that in the Ambrosian Iliad, over time, there was a tendency to shift the emphasis from literary issues to an increased interest in mythological and Homeric "images" in the visual context (Anthony Snodgrass, Karl Schefold and Luca Giuliani, H. Shapiro), and the miniatures of the Ambrosian Iliad are also considered as a social phenomenon in the culture of late antiquity (Ceil Parks Bare). The history of the manuscript and the characteristic feature of the Ambrosian Iliad miniatures (the use of gold and red shades in clothing, orange and green palette in drawing the background) are considered. The miniatures, the plot of which is devoted to ritualistic spectacles, are especially considered: Calchas made a prediction that, according to a sign he saw of a dragon killing nine birds in Avlida, Troy should fall only in the tenth year of the siege. Agamemnon suggests that the Greek soldiers return home and lift the siege, but they know about this sign and the sacrifice and stay because they believe in the signs of Calchas. Another miniature shows the Greek kings under the leadership of Agamemnon sacrificing a bull to Zeus. And the most interesting is the miniature where Achilles asks Zeus to pardon and save the life of Patroclus, his foster brother, by sacrificing to Zeus. The classification of five groups of miniatures of the Ambrosian Iliad proposed by Bandinelli is considered. It is proved that the miniatures of the Ambrosian Iliad, as a pictorial component of the ceremonial and ritual phenomenon of "entertainment", reflected not only the artistic aspects of the socio-cultural life of Antiquity, but also served as the personification of the visualisation of the hero cult. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – розглянути мініатюри «Ambrosian Iliad» як елемент візуалізації обрядово-ритуального «entertainment» в контексті розвитку античної культури. У дослідженні в якості методології залучено аналітичний метод, для дослідження мініатюр «Ambrosian Iliad», а також вивчення теоретичного матеріалу про обрядово-ритуальний вид «entertainment»; залучено історико-культурологічний метод для аналізу мініатюри як однієї з образотворчих складових обрядово-ритуального «entertainment» в соціокультурному житті Античності; використовується мистецтвознавчий метод для детального розгляду мініатюр «Ambrosian Iliad», яка є унікальним ілюмінованим рукописом V століття, де зображена практично вся «Іліада» Гомера, особливої уваги заслуговують сцени обрядово-ритуальних видовищ. Наукова новизна статті полягає в дослідженні мініатюр «Ambrosian Iliad» як елементу візуалізації обрядово-ритуального «entertainment», а також мініатюри як однієї з образотворчих складових обрядово-ритуального «entertainment» в соціокультурному житті Античності. Висновки. В статті досліджено мініатюри «Ambrosian Iliad» як елемент візуалізації обрядово-ритуального «entertainment» в культурі Античності. Визначено, що в «Ambrosian Iliad» з часом намітилась тенденція зміщення акценту з літературознавчих питань до підвищення інтересу до міфологічних і гомерівських «образів» в образотворчому контексті (Аnthony Snodgrass, Karl Schefold and Luca Giuliani, H. Shapiro), також мініатюри «Ambrosian Iliad» розглядаються як соціальне явище в культурі піздньої Античності (Ceil Parks Bare). Розглянуто історію рукопису, і характерну особливість малювання мініатюр «Ambrosian Iliad» (використання золотого і червоного відтінку в одязі, померанчево-зеленої палітри у малюванні фону). Особливо розглянуті мініатюри, сюжет яких присвячено обрядово-ритуальним видовищам: Калхас зробив передбачення, згідно знаменню, яке він бачив, що дракон вбиває дев’ять птахів в Авліді, Троя повинна впасти лише на десятий рік осади. Агамемнон пропонує воїнам грекам повернутись до дому і зняти осаду, але вони знають про це знамення і про обряд жертвоприношення і залишаються, бо вірять в знамення Калхаса. На іншій мініатюрі ми бачимо як грецькі царі під керівництвом Агамемнона приносять бика в жертву Зевсу. І найцікавішою є мініатюра де Ахіллес просить Зевса помилувати і зберегти життя Патрокла свого названого брата, приносячи жертву Зевсу. Розглянуто класифікацію п’яти груп мініатюр «Ambrosian Iliad» запропоновану Бандінеллі. Доведено, що мініатюри «Ambrosian Iliad», як образотворча складова обрядово-ритуального феномену «entertainment», відобразили не лише мистецькі аспекти соціокультурного життя Античності, а і виступили уособленням візуалізації культу героя. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject "Ambrosian Iliad" uk_UA
dc.subject "entertainment" uk_UA
dc.subject культура Античності uk_UA
dc.subject обряд uk_UA
dc.subject ритуал uk_UA
dc.subject грецький пантеон uk_UA
dc.subject Ахіллес uk_UA
dc.subject візуалізація uk_UA
dc.subject культ героя uk_UA
dc.title Мініатюри Ambrosian Iliad як елемент візуалізації обрядово-ритуального entertainment uk_UA
dc.title.alternative Miniatures of "Ambrosian Iliad" as an Element of Visualisation of Ritual "Entertainment". uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу