Короткий опис(реферат):
Мета статті полягає у виявленні проблем творчості режисерів-авторів, що реалізували свій художній
потенціал як в авторському кіно, так і в площині сцени та визначенні наукових орієнтирів, що сприятимуть
комплексному аналізу феномену кіноавтора в сценічному мистецтві. Методологія дослідження. В опрацюванні
теми були використані методи наукового аналізу, порівняння, узагальнення, самоаналізу митця. Крім того, було
застосовано аналітичний і системний методи у своїй єдності, що необхідно для вивчення мистецтвознавчого
аспекту проблеми. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні універсальності режисури як
специфічного різновиду художньо-естетичної діяльності; в уточненні взаємовпливу сценічного і екранного
мистецтв у використанні виразних засобів; у визначені особливостей діяльності кіноавтора в сценічному просторі
через адаптацію екранних засобів у театральних постановках, що вперше постало предметом спеціального
дослідження; у висвітленні, універсальної діяльності режисерів-авторів, що вдавалися до реформування кіномови
і мови сценічної постановки; у виявленні оригінальних принципів побудови кінотвору й специфічних засобів
кіновиразності, що не лише знайшли у фільмах безпосереднє втілення та сприяли виникненню визначних
авторських кінотворів, але й справили значний вплив на авторську театральну режисуру, що вирізнялась
пошуком візуалізації сценічних образів. Висновки. Доведено, що сценічна творчість кінорежисерів-авторів
ставить під сумнів теоретичні постулати про згубність вторгнення культури театру на терени екрану. З’ясовано,
що зображально-виражальні засоби, що забезпечують хронологію творення образу (довгі кадри,
внутрішньокадровий монтаж, акустичні, світло-тіньові ефекти), застосування яких вважається в кіно високим
ступенем майстерності, беруть свої витоки в сценічному мистецтві.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the problems of creativity of auteur directors who have realised their
artistic potential both in auteur cinema and in the field of stage art and to define scientific guidelines that will contribute
to a comprehensive analysis of the phenomenon of the film author in the performing arts. Research methodology.
Methods of scientific analysis, comparison, generalisation, and self-analysis of the artist were used in the study. In
addition, analytical and systematic methods were applied in their unity, which is necessary for the study of the art
historical aspect of the problem. The scientific novelty of the study is to define the universality of directing as a specific
type of artistic and aesthetic activity; to clarify the mutual influence of stage and screen arts in the use of expressive
means; to determine the peculiarities of the film author's activity in the stage space through the adaptation of screen means
in theatrical productions, which for the first time became the subject of a special study; in highlighting the universal
activities of auteur directors who reformed the cinematic language and the language of stage staging; in identifying
original principles of film construction and specific means of cinematic expression that were not only directly embodied
in films and contributed to the emergence of outstanding auteur cinematic works, but also had a significant impact on auteur theatre directing, which was distinguished by the search for visualisation of stage images. Conclusions. It is proved
that the stage work of film directors-authors questions the theoretical postulates about the harmfulness of the invasion of
theatre culture on the screen. It is found that the visual and expressive means that provide the chronology of image creation
(long shots, intra-frame editing, acoustic, light and shadow effects), the use of which is considered a high degree of skill
in cinema, have their origins in the stage art.