Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Про хор «Заповіт» Валерія Антонюка на вірші Тараса Шевченка

Show simple item record

dc.contributor.author Антонюк, Валентина Геніївна
dc.contributor.author Кумановська, Олена Леонтіївна
dc.contributor.author Шейко, Алла Олексіївна
dc.date.accessioned 2023-09-12T12:46:56Z
dc.date.available 2023-09-12T12:46:56Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Антонюк В. Г., Кумановська О. Л., Шейко А. О. Про хор «Заповіт» Валерія Антонюка на вірші Тараса Шевченка // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 2. С. 128–135. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5043
dc.description The purpose of the article consists in the study of modern Ukrainian composer V. Antoniuk’s reading of T. Shevchenko's program poem “Testament” using the means of musical expressiveness inherent in his individual manner with the use of the arsenal of artistic and technical tools of choral writing. Research methodology comprises a cultural approach, structural-systemic, complex and musicological analysis with generalisation of the results. Scientific novelty. Valerii Antoniuk's choral writing has been explored for the first time through the prism of the thesaurus of musical symbols and the concept of neo-romanticism (symbolism) in the context of the Ukrainian musical tradition. Conclusions. The genre of this work has been determined as “choir fresco”. The authors have found that neo-romanticism is an important component in V. Antoniuk's artistic worldview and philosophical paradigm, so the influence of romanticism poetics can be traced in the work. The archetypal images of Ukrainian artistic culture embedded in the work are analysed, which are simultaneously identified with reality, but also remain certain generalising symbols of the musical thesaurus of the author's style. The mood of the lyrical hero of the work is represented – the narrator-protagonist with the entire spectrum of his feelings, philosophical perception of the depths of the life fullness, merging with the surrounding world, feeling a part of it. The personal feelings and moods of the Ukrainian composer of the beginning of the 21st century are outlined and characterised. V. Antoniuk's understanding of the artistic and aesthetic idea, time-space, height and power accentuation of traditional singing of his native Shevchenko region by birth and origin, conglomerated with the means of modern compositional technique, revealed a deep level of the artist's individual mentality, which vividly certifies the ontological genesis of his creative identity uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи полягає в дослідженні прочитання програмних віршів «Заповіту» Т. Шевченка сучасним українським композитором В. Антонюком притаманними його індивідуальній манері засобами музичної виразності із застосуванням арсеналу художньо-технічного інструментарію хорового письма. Методологія дослідження. Застосовано культурологічний підхід, структурно-системний, комплексний та музикознавчий аналіз із узагальненням результатів. Наукова новизна. Хорове письмо Валерія Антонюка досліджується вперше крізь призму тезаурусу музичних символів і концепції неоромантизму (символізму) в контексті української музичної традиції. Висновки. Визначено жанрову приналежність цього твору: «хорова фреска». З’ясовано, що неоромантизм є важливою складовою в художньому світосприйнятті та філософській парадигмі В. Антонюка, тож у творі простежується вплив поетики романтизму. Проаналізовано закладені у творі архетипні образи української художньої культури, що рівночасно ототожнюються з реальністю, але й залишаються певними узагальнюючими символами музичного тезаурусу авторського стилю. Репрезентовано настрої ліричного героя твору, – наратора-протагоніста з усім спектром його почуттів, філософським сприйняття глибин повноти життя, злиттям із навколишнім світом, відчуттям себе його частиною. Окреслено й охарактеризовано особисті почуття та настрої українського композитора початку ХХІ ст. Розуміння В. Антонюком художньо-еститечної ідеї, часо-просторової, висотної та силової акцентуації традиційного співу рідного йому за народженням і походженням Шевченкового краю, конгломероване з засобами сучасної композиторської техніки, виявило глибинний рівень індивідуальної ментальності митця, що яскраво засвідчує онтологічний генезис його творчої самобутності. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject ментальність uk_UA
dc.subject образ uk_UA
dc.subject символізм uk_UA
dc.subject тезаурус uk_UA
dc.subject хорова фреска uk_UA
dc.subject шевченкіана uk_UA
dc.title Про хор «Заповіт» Валерія Антонюка на вірші Тараса Шевченка uk_UA
dc.title.alternative On Valerii Antoniuk’s "Testament" Choir based on Taras Shevchenko’s Poem uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account