Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Опера Бедржіха Сметани «Продана наречена» в логосі історії музики

Show simple item record

dc.contributor.author Афоніна, Олена Сталівна
dc.date.accessioned 2023-09-13T11:37:17Z
dc.date.available 2023-09-13T11:37:17Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Афоніна О. С. Опера Бедржіха Сметани «Продана наречена» в логосі історії музики // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 2. С. 136–142. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5044
dc.description The purpose of the article is to study scientific research on the history of Bedřich Smetana's opera “The Bartered Bride”. The methodology of the work includes: source study – for the study of scientific literature and periodicals on the history of B. Smetana's opera “The Bartered Bride”; historical – to consider the opera at different times; generalising – for updating and specifying the basic information about the specified opera. The scientific novelty of the work lies in the fact that the analysis of foreign scientific sources and periodicals on the subject of this opera was conducted for the first time. Conclusions. The relevance of the study of scientific literature and periodicals on the opera by the Czech composer Bedřich Smetana is determined: the importance of Czech culture and musical art in Ukraine (V. Shchepakin, Yu. Zinko, S. Kalytko, A. Kravchuk, I. Pop); clarification of the authorship of the Ukrainian translation of the libretto of B. Smetana's opera “The Bartered Bride” and parallels with M. Lysenko's opera “Natalka Poltavka” (O. Smolnytska); criticism of the choreographic component in the opera from an archival source (T. Churpita). Coverage of the fate of the opera at different times: the popularity and inexhaustible source of Czech folklore (G. Palla, S. Bergmannova); emphasising the patriotism and progressiveness of B. Smetana’s work in comparison with other Czech composers (Z. Nějedla); the influence of F. Liszt and P. Cornelius on the idea of a national comic opera; the flourishing of national ideas and the activities of the C. H. Mahá circle, the reflection of ideas in the libretto of K. Sabina and its relevance to the Czech language (D. Tyrrell); criticism of the premiere performances (Josef Krejčí). Comparison of the comicism of W. A. Mozart's opera “The Marriage of Figaro” and B. Smetana's “The Bartered Bride” (G. Schenker) with an emphasis on heterogeneity, organic joy, simplicity, and charming naivety in the transfmission of content can be considered an open path to future popularity. The critic's remarks about the organic thematic development and orchestral perfection in Smetana's opera were available only to Mozart. Criticism of the contemporary opera performance directed by E. Nellis “The Bartered Bride” (G. Shpalkova). uk_UA
dc.description.abstract Мета статті полягає у вивченні наукових досліджень з історії опери Бедржіха Сметани «Продана наречена». Методологія роботи включає: джерелознавчий – для вивчення наукової літератури і періодиці з історії опери Б. Сметани «Продана наречена»; історичний – дав можливості розгляду опери у різні часи; узагальнюючий – для актуалізації та конкретизації основної інформації щодо зазначеної опери. Наукова новизна роботи полягає в тому, що аналіз зарубіжних наукових джерел і періодичних видань з питань зазначеної опери здійснено вперше. Висновки. Визначено актуальність дослідження наукової літератури і періодичних видань з опери чеського композитора Бедржіха Сметани: значення чеської культури і музичного мистецтва в Україні (В. Щепакін, Ю. Зінько, С. Калитко, О. Кравчук, І. Поп); уточнення авторства українського перекладу лібрето опери Б. Сметани «Продана наречена» і паралелі з оперою М. Лисенка «Наталка Полтавка» (О. Cмольницька); критика хореографічної складової в опері з архівного джерела (Т. Чурпіта). Висвітлення долі опери у різні часи: про популярність і невичерпне джерело чеського фольклору (Г. Палла, С. Бергманнова); у порівнянні з іншими чеськими композиторами підкреслення патріотизму і прогресивності твору Б. Сметани (З. Неєдли); вплив Ф. Ліста і П. Корнеліуса на задум національної комічної опери; розквіт національних ідей і діяльність гуртка К. Г. Маха, віддзеркалення ідей у лібрето К. Сабіни і відповідність чеській мові (Д. Тіррелл); критика прем’єрних показів (Йозеф Крейчі). Порівняння комізму опери В. А. Моцарта «Весілля Фігаро» і Б. Сметани «Продана наречена» (Г. Шенкер) з акцентуацією різнорідності, органічної радості, простоти, чарівної наївності у передачі змісту можна вважати відкритим шляхом до майбутньої популярності. Зауваження критика про органічність тематичного розвитку і оркестрової довершеності в опері Сметани була доступна тільки Моцарту. Критика сучасної оперної вистави режисерки Е. Нелліс «Продана наречена» (Г. Шпалкова). uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject критика uk_UA
dc.subject комічна опера uk_UA
dc.subject національна опера uk_UA
dc.subject народна творчість uk_UA
dc.subject музикознавство uk_UA
dc.subject логос історії музики uk_UA
dc.subject Бедржіх Сметана опера «Продана наречена» uk_UA
dc.subject лібрето uk_UA
dc.title Опера Бедржіха Сметани «Продана наречена» в логосі історії музики uk_UA
dc.title.alternative Bedřich Smetana's Opera "The Sold Bride" in the Logos of Music History uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account