Короткий опис(реферат):
Мета роботи – дослідження виконавської експресії фортепіано у звукообразних репрезентаціях
електроакустичних опусів українських композиторів. Методологія дослідження спирається на музикознавчий,
семіотичний, культур-герменевтичний аналіз. Наукова новизна. Вперше у дослідженні електроакустичної
музики України акцентовано значення інструменталізму, а саме фортепіанної лексики у виконавській
інтерпретації звукообразів людини, епохи і світу, що відтворюються в семіотико-комунікативному та художньо образному просторі електроакустичних композицій. Висновки. Творчість регіональних композиторських шкіл
України позначена використанням музично-інформаційних технологій, що засвідчує поява електромузичних,
електроакустичних, аудіовізуальних опусів. Електроакустична музика України має широкий діапазон жанрових
моделей гібридного типу, що поєднують можливості акустичного інструментарію та мультимедійних технологій.
Аналіз творів для фортепіано та магнітної плівки К. Цепколенко та А. Карнака показує, що цифрові
аудіомодифікації забезпечують розширення аудіального спектру завдяки обробці та програмуванню рядів
звукового, щумового, мовного генезису, де вербальні компоненти розкривають ідейно-концептуальне підґрунття
композицій. Експресія фортепіано, втілена у стилістиці модернізму та авангардизму, засвідчує відсутність
елементів етнонаціональної характерності, що увиразнює тяжіння до виконавської естетики «глобалізованого»
типу. У семіотико-комунікативній взаємодії інструментальної партії фортепіано з електронними медіа
відбувається формування унікального середовища багатовимірної єдності руху, часу і простору. Тут знаходять
відображення звукові образи людини, епохи та світу в моделюванні загальної філософської картини дуальних
опозицій іманентного і трансцендентного, що має історичне та позаісторичне значення.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study the piano’s performance expression in sound representations of
electroacoustic opuses by Ukrainian composers. The research methodology is based on musicological, semiotic,
cultural, and hermeneutical analysis. The scientific novelty of the study is that for the first time in the study of
electroacoustic music of Ukraine, the importance of instrumentalism, namely piano lexicon, in the performance
interpretation of sound images of a person, an epoch and the world reproduced in the semiotic-communicative and artistic figurative space of electroacoustic compositions is emphasised. Conclusions. The creativity of regional composing
schools in Ukraine is marked by the use of music and information technologies, as evidenced by the emergence of
electromusical, electroacoustic, and audiovisual opuses. Electroacoustic music in Ukraine has a wide range of genre
models of a hybrid type, combining the possibilities of acoustic instruments and multimedia technologies. The analysis
of works for piano and magnetic tape by K. Tsepkolenko and A. Karnak shows that digital audio modifications provide
an expansion of the audio spectrum through processing and programming of the series of sound, noise, and speech genesis,
where verbal components reveal the ideological and conceptual basis of the compositions. The expression of the piano,
embodied in the stylistics of modernism and avant-garde, shows the absence of elements of ethno-national character,
which emphasises the tendency to a "globalised" type of performance aesthetics. In the semiotic and communicative
interaction of the piano instrumental part with electronic media, a unique environment of multidimensional unity of
movement, time, and space is formed. It reflects the sound images of a person, an epoch and the world in modelling the
general philosophical picture of the dual oppositions of immanent and transcendent, which has historical and non-historical significance.