Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити особливості формування та основні тенденції розвитку дитячого мюзиклу як
популярного жанру українського сценічного мистецтва у 60-90-ті рр. ХХ ст. Методологія дослідження.
Застосовано історико-культурний метод, завдяки якому узагальнено фактологічний матеріал, пов’язаний з часом
створення та логікоюрозвитку дитячого мюзиклу в українському сценічному мистецтві 60-90-х рр. ХХ ст.; метод
мистецтвознавчого та жанрово-стилістичного аналізу, що посприяв виявленню специфічних художньо естетичних, жанрових і стилістичних особливостей в постановках дитячого мюзиклу на сценах українських
театрів. Наукова новизна. Досліджено історію становлення та розвитку українського дитячого мюзиклу в
сценічному мистецтві 1960-1990-х рр., виявлено його музично-художні та постановочно-виконавські
особливості; наведено хронологічну послідовність написання найбільш значущих у контексті розвитку жанру
перших вітчизняних дитячих мюзиклів; виявлено внесок українських композиторів (Ж. Колодуб та Л. Колодуба,
О. Білаша, І. Поклада, С. Бедусенка) та режисерів (режисер П. Колісник, М. Лукавецький) в формування
національного мюзиклу для дитячої аудиторії; проаналізовано дитячі мюзикли українських композиторів, що
увійшли до «золотого фонду» національного сценічного мистецтва («Лис Микита» (лібрето Р. Кудлика) і «Том
Сойєр» (лібрето М. Петренка за мотивами повісті Марка Твена) Б.-Ю. Янівського). Висновки. Процес
інтегрування жанру мюзиклу в українське сценічне мистецтво останньої третини ХХ ст. відбувався відповідно
до своєрідності тогочасного соціокультурного простору, суспільно-політичних подій та мистецьких тенденцій.
Творче переосмислення змістових та структурних особливостей західного жанрового інваріанта в 60–90-ті рр.
ХХ ст. стало основою формування національного українського дитячого мюзиклу як фактору інтернаціоналізації
світової музично-сценічної культури. Разом з тим, формування українського дитячого мюзиклу пов’язане з
процесом націоналізації жанру, свідченням чого є спирання лібрето на сюжети з народного фольклору і
традиційної української культури, привнесення традиційних принципів і прийомів, властивих сценічному
мистецтву України. Особливості формування та подальшого розвитку дитячого мюзиклу в Україні
зумовлювалися творчими пошуками вітчизняних композиторів (Б.-Ю. Яновського, І. Поклада, С. Бедусенка, Ж.
та Л. Колодубів, Є. Лапейка, О. Коломійцева, А. Бондаренка та ін.) і театральних режисерів. Постановки дитячих
мюзиклів 1960–1990-ті рр. дозволяють говорити про переосмислення західного архетипу жанру та початок
формування національного українського мюзиклу.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the peculiarities of formation and the main trends in the development of
children's musical as a popular genre of Ukrainian stage art in the 1960s-1990s. Research methodology. The historical
and cultural method was used to summarise the factual material related to the time of creation and the logic of development
of the children's musical in the Ukrainian stage art of the 1960s-1990s. The methods of art historical and genre-stylistic
analysis were applied to help identify specific artistic and aesthetic, genre and stylistic features in the productions of
children's musical on the stages of Ukrainian theatres. Scientific novelty. The history of the formation and development
of the Ukrainian children's musical in the stage art of the 1960s-1990s is studied; its musical, artistic, staging and
performance features are revealed. The chronological sequence of writing the most significant in the context of the development of the genre of the first national children's musicals is presented. The contribution of Ukrainian composers
(Zh. Kolodub and L. Kolodub, O. Bilash, I. Poklad, S. Bedusenko) and directors (P. Kolisnyk, M. Lukavetskyi) in the
formation of the national musical for children's audiences is revealed. Children's musicals by Ukrainian composers
included in the "golden fund" of national stage art are analysed ("Fox Mykyta" (libretto by R. Kudlyk) and "Tom Sawyer"
(libretto by M. Petrenko based on Mark Twain's novel) by B.-Yu. Yanivskyi). Conclusions. The process of integrating
the musical genre into the Ukrainian stage art of the last third of the 20th century took place in accordance with the
peculiarities of the socio-cultural space of that time, socio-political events and artistic trends. The creative rethinking of
content and structural features of the Western genre invariant in the 1960s-1990s became the basis for the formation of
the national Ukrainian children's musical as a factor in the internationalisation of the world music and stage culture. At
the same time, the formation of the Ukrainian children's musical is connected with the process of nationalisation of the
genre, as evidenced by the reliance of the libretto on stories from folklore and traditional Ukrainian culture, the
introduction of traditional principles and techniques inherent in the stage art of Ukraine. The peculiarities of the formation
and further development of children's musicals in Ukraine were conditioned by the creative searches of domestic
composers (B.-Yu. Yanovskyi, I. Poklad, S. Bedusenko, Zh. and L. Kolodub, E. Lapeika, O. Kolomiitseva, A.
Bondarenko) and theatre directors. The productions of children's musicals from the 1960s-1990s allow us to talk about
the rethinking of the Western archetype of the genre and the beginning of the formation of a national Ukrainian musical.