dc.contributor.author |
Гаврилюк, Олег Павлович |
|
dc.date.accessioned |
2023-10-20T09:04:12Z |
|
dc.date.available |
2023-10-20T09:04:12Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Гаврилюк О. П. Соціальні мережі як чинник формування культурних цінностей і норм // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 3. С. 39–44. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5084 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to reveal the essence of the mutual influence of social and cultural values and norms.
The research methodology is based on the application of general scientific methods of system analysis, as well as the
theory of social networks; to clarify the essence of the mutual influence of social and cultural values and norms, the
method of logical reconstruction was used. The scientific novelty of the results obtained consists in a comprehensive
analysis of the specifics of the manifestation of the mutual influence of social and cultural values and norms. Conclusions.
The entire modern global socio-cultural space is built on the network principle, and society is dominated by various
network structures, the spread of which is due to the development of digital technologies, the emergence of which, in
turn, is due to the needs of society and people to overcome spaces and various restrictions in communication and obtaining
information. At the same time, each network structure has its own cultural dimension. Social networks are characterised
by accessibility, globality, the presence of feedback, which indicates their constructive potential in the modern socio-cultural space. It is emphasised that the influence of social networks on culture is obvious – social networks have changed
not only how people interact with each other, build relationships, consume information and make decisions, but also
determined the mutual influence of social networks and culture. It has been concluded that in modern society social
networks are a mechanism for preserving and simultaneously transmitting cultural values and norms, as well as for
consolidating, self-organising and cultural identification of social groups. Social networks are changing cultural values
and norms, manifested in intercultural and international communication, the way people interact with each other; perceptions of oneself and one's relationships with others. At the same time, cultural values influence social networks,
dictating to them the need to comply with certain social norms. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – розкрити сутність взаємовпливу соціальних мереж та культурних цінностей і норм.
Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні загальнонаукових методів системного аналізу, а також
теорії соціальних мереж; для з’ясування сутності взаємовпливу соціальних мереж і культурних цінностей і норм
використано метод логічної реконструкції. Наукова новизна отриманих результатів полягає у комплексному
аналізі специфіки прояву взаємовпливу соціальних мереж та культурних цінностей і норм. Висновки. Зазначено,
що за мережевим принципом побудований увесь сучасний світовий соціокультурний простір, а у суспільстві
домінують різні мережеві структури, поширення яких зумовлено розвитком цифрових технологій, поява яких, у
свою чергу, зумовлена потребами суспільства і людей долати простори та різні обмеження у спілкуванні та
отриманні інформації. При цьому свій власний культурний вимір притаманній кожній мережевій структурі.
Соціальні мережі характеризуються доступністю, глобальністю, наявністю зворотного зв’язку, що свідчить про
їхній конструктивний потенціал у сучасному соціокультурному просторі. Акцентовано, що вплив соціальних
мереж на культуру є очевидним – соціальні мережі змінили не лише те, як люди взаємодіють один із одним,
вибудовують стосунки, споживають інформацію та приймають рішення, а й визначили взаємовплив соціальних
мереж та культури. Підсумовано, що У сучасному суспільстві соціальні мережі є механізмом збереження і
водночас трансляції культурних цінностей і норм, а також консолідації, самоорганізації і культурної
ідентифікації соціальних груп. Соціальні мережі змінюють культурні цінності і норми, що виявляється в
міжкультурному та міжнародному спілкуванні, способі взаємодії людей один з одним; особливостях сприйняття
себе та своїх стосунки з іншими. Водночас культурні цінності впливають на соціальні мережі, диктуючи їм
необхідність дотримання певних суспільних норм. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
соціальні мережі |
uk_UA |
dc.subject |
мережеві структури |
uk_UA |
dc.subject |
цифрові технології |
uk_UA |
dc.subject |
культурні цінності |
uk_UA |
dc.subject |
культурні норми |
uk_UA |
dc.title |
Соціальні мережі як чинник формування культурних цінностей і норм |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Social Networks as a Factor of the Formation of Cultural Values and Norms |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |