Короткий опис(реферат):
Метою статті є аналіз декоративно-монументальних творів українського художника Федора Тетянича,
створених у 1970-х роках, та виявлення у їх образотворенні та методиці виконання традицій трансавангарду.
Методи дослідження ґрунтуються на фундаментальних принципах мистецтвознавчого аналізу із залученням
міждисциплінарних зв’язків (психологія та філософія). Використовується метод гносеологічного аналізу у
процесі з’ясування концептів ряду мистецтвознавчих понять, зокрема – неоекспресіонізм, трансавангард,
міфопоетика. Застосовується системно-аналітичний метод з метою висвітлення художньо-технологічних
особливостей монументальної творчості Ф. Тетянича як оригінального зразка українського трансавангарду.
Наукова новизна дослідження полягає у виявленні формотворчих та композиційних досягнень монументальних
робіт Ф. Тетянича, котрі стилістично відповідають традиціям трансавангарду останньої третини ХХ ст.
Висновки. Здійснивши аналіз монументальних творів Ф. Тетянича, виготовлення яких припадає на 1970-ті роки,
можна стверджувати про важливість цього періоду у становленні як філософсько-поетичного вчення «Фріпулья»,
оригінальної авторської міфопоетики, так і цікавих технік та методів втілення, що передбачали використання
виробничих та споживацьких відходів. Описані художньо-технічні прийоми та методи Ф. Тетянича, котрий
належав до представників «неофіційного» мистецтва України, відповідають традиціям трансавангарду та є
співзвучними манері багатьох зарубіжних митців останньої третини ХХ ст.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the decorative and monumental works of the Ukrainian artist Fedir
Tetianych, created in the 1970s, and to identify the traditions of the transavant-garde in their design and methodology.
The research methods are based on the fundamental principles of art historical analysis with the involvement of
interdisciplinary connections (psychology, cultural studies, and philosophy). The method of epistemological analysis is
used in the process of clarifying the concepts of a number of art historical concepts, in particular, neo-expressionism,
transavant-garde, mythopoetics. The systematic-analytical method is used to highlight the artistic and technological
features of F. Tetianych's monumental works as an original example of the Ukrainian transavant-garde. The scientific
novelty of the study is to identify the formative and compositional achievements of F. Tetianych's monumental works,
which stylistically correspond to the traditions of the transavant-garde of the last third of the twentieth century.
Conclusions. After analysing the monumental works of F. Tetianych, which were created in the 1970s, it can be argued
that this period was important in the formation of both the philosophical and poetic doctrine of “Fripulia”, the author's
original mythopoetics, and interesting techniques and methods of implementation, which involved the use of industrial
and consumer waste. The described artistic and technical techniques and methods of F. Tetianych, who belonged to the
representatives of the “unofficial” art of Ukraine, correspond to the traditions of the transavant-garde and are in tune with
the style of many foreign artists of the last third of the twentieth century.