Короткий опис(реферат):
Мета статті – окреслити основні питання даної наукової проблематики – історії виникнення, асортименту
та типології основних мотивів, композиційних схем та технік виконання мальованого декору гончарного посуду
Чернігівщини. Методологія відповідає меті дослідження та включає комплексний підхід до вивчення,
систематизації та інтерпретації емпіричного матеріалу із використанням методів історико-порівняльного,
формально-типологічного та мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна даного дослідження полягає у
першій спробі аналізу мальованого декору на гончарному посуді як прояву художньої культури населення
реґіону. В процесі роботи над матеріалом було визначено витоки та еволюцію найпоширеніших мотивів
оздоблення гончарного посуду, розглянуто їхню художню специфіку в реґіональному та загальнонаціональному
контексті, здійснено класифікацію, уведено в науковий обіг ряд пам’яток з музейних колекцій. Висновки.
Аналізуючи мальований декор гончарних виробів Чернігівщини ХVІІІ – першої третини ХХ століття можна дійти
висновку, що він розвивався в межах загальнонаціональної традиції українського гончарства, послуговувався
його основними естетичними та стильовими засадами. Для гончарства регіону характерні широкий асортимент
мотивів (геометричних, рослинно-геометризованих, рослинних, зооморфних та інших), різноманітність
технічних прийомів та творчих манер. Складові еволюції стилістики мальованого декору – взаємодія традиційних
та інноваційних факторів, вплив гончарства сусідніх регіонів, образотворчого та інших видів декоративного
мистецтва, зокрема художньо-промислових виробів – фаянсу та порцеляни. Мальований декор мав яскраво
виражені регіональні особливості форми, трактування мотивів та образів, композиційних схем, пластичних
рішень та колориту.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to outline the main issues of the following scientific problem – the history of the
origin, assortment, and typology of the principal motifs, compositional schemes, and techniques for making painted decor
of the Chernihiv region pottery tableware. The research methodology corresponds to the purpose of this study and
includes a comprehensive approach to the study, systematisation, and interpretation of the empirical material using
historical-comparative, formal-typological, and art analysis methods. The scientific novelty of this study. It is the first
attempt at the comprehensive analysis of painted decor as a manifestation of the artistic culture of the population. While
working over the material, the origins and evolution of the most common decorative motifs for the decoration of pottery
were determined, their art specificity in the regional and national context was considered, classification was done, and a
number of works from museum collections were put into scientific circulation. Conclusions. Analysing the pottery painted decor of the Chernihiv region of the 18th century – the first third of the 20th century, it can be concluded that it
developed within the national tradition of Ukrainian pottery, and used its main aesthetic and stylistic principles. The
pottery of the region is characterised by a wide range of motifs (geometric, plant-geometrised, plant, zoomorphic, and
others), a variety of techniques, and creative manners. The evolution of the painted decor stylistics contains the interaction
of traditional and innovative factors, the influence of neighbouring regions' pottery, artistic and other types of decorative
art, for example, art – industrial products – earthenware, and porcelain. The painted decor had pronounced regional
features of the form, interpretation of motifs and images, compositional schemes, plastic solutions, and colouring.