Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – усвідомити суттєву складову лірично-пісенного світу творів Б. Янівського у якості
архетипового національного музичного індексу української одухотворенної поетики вираження. Методологічна
основа роботи – інтонаційний підхід в розумінні природи музики в її генетичній спорідненості зі словом, як це
знаходимо в герменевтичній музикознавчій аналітиці послідовників Б.Асаф’єва в Україні – у працях Д.
Андросової, Н. Каданцевої, О. Козаренка, О. Маркової, О. Муравської, ін. В роботі широко застосовані методи
історико-біографічного, герменевтичного, стильово- компаративного аналізу. Наукова новизна – вперше в
практиці українського музикознавства розглянуті пісні Б. Янівського у прийнятій концепції мадригально-кантової виразності співу, і тим введено у науковий обіг уточнення щодо позицій українського бідермаєра ХХ
століття, прийнятого в роботах О. Козаренка у засвідченні національної індексації того роду творчості.
Висновки. Пісні «Не забудь», «Червона калино, чого в лузі гнешся?», «Вишнева віхола», «Будь щаслива,
сестро», являючи квінтесенцію пісенного фольклоризму Б. Янівського, виявляють спорідненість із тематикою і
стилістикою бардівської пісні за етично-загострено виражаною ідеєю пам’яті серця, вірності й душевної
щедрості. Одночасно сольний, переважно, принцип бардівської сповідальності композитор сполучив із
національною пісенно-ліричною традицією кантового-мадрігального співу, в якому, як в духовних композиціях,
текст від першої особи подається у ансамблевій іпостасі, тим засвідчуючи дотичність малої форми до висот
духовної лірики, - у дусі бідермаєра ХХ століття.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to understand an essential component of the lyrical-song world of B. Yanivskyi's works
as an archetypal national musical index of the Ukrainian spiritual poetics of expression. The research methodology is
based on an intonation approach in understanding the nature of music in its genetic relationship with the word, as found
in the hermeneutic musicological analysis of B. Asafiev's followers in Ukraine - in the works of D. Androsova, N.
Kadantseva, O. Kozarenko, O. Markova, O. Muravska, and others. The methods of historical-biographical, hermeneutical,
stylistic and comparative analysis are widely used in the work. The scientific novelty is that for the first time in the
practice of Ukrainian musicology, the songs of B. Yanivskyi were examined in the accepted concept of madrigal-canto
expressiveness of singing, and thus a clarification regarding the positions of the Ukrainian Biedermeier of the 20th
century, adopted in the works of O. Kozarenko, was introduced into the scientific circulation in the national indexing of
this kind of creativity. Conclusions. The songs "Don't Forget", "Red Viburnum, Why Are You Bending over in the
Meadow?", "Cherry Vikhola", "Be Happy, Sister", showing the quintessence of B. Yanivskyi's song folklorism, show
affinity with the themes and style of the bardic song in the terms of the ethically and acutely expressed idea of memory
of the heart, loyalty, and generosity of soul. At the same time, the composer combined the principle of bardic confession
with the national song-lyrical tradition of canto-madrigal singing, in which, as in spiritual compositions, the text from the
first person is presented in an ensemble hypostasis, thus testifying to the tangentiality of the small form to the heights of
spiritual lyrics - in the spirit of Biedermeier of the 20th century.