dc.contributor.author |
Карпенко, Діана Валеріївна |
|
dc.date.accessioned |
2023-12-20T10:20:54Z |
|
dc.date.available |
2023-12-20T10:20:54Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Карпенко Д. В. Архетипи в українській хореографічній культурі та народно-сценічних танцях // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 4. С. 38–44. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5200 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to analyse archetypes in the choreographic works of Ukrainian folk stage dance as
elements of choreographic culture. The research methodology is based on the use of a combination of the source method,
which is applied to the study of scientific literature and periodicals regarding archetypes; cultural analysis to reveal the
peculiarities of archetypes in P. Virskyi's choreographic works, in particular “Hopak”, “What the Willow Weeps about”,
“Hops” and the national ballet “Forest Song” by S. Sergeev); as well as generalising method to update and specify basic
information about archetypes and Ukrainian choreographic culture. The scientific novelty of the study lies in the
understanding of the archetypes of Ukrainian folk choreographic culture and folk stage dances in the specified
performances. Conclusions. The relevance of the study of scientific literature and periodicals related to archetypes is
determined: the meaning of the concepts “collective unconscious” and “archetypes” (K. G. Jung); definition of national
archetypes such as “Home”, “Field”, “Temple”, “Mother”, “Light”, “Time” (S. Krymskyi) and “philosophy of the heart”
(P. Yurkevych, G. Skovoroda, T. Shevchenko); introduction into scientific circulation of the concept of “archetype of
national culture” and their varieties (N. Khamitov); generalisation and systematisation of the main archetypes of the
Ukrainian mentality (O. Bychkoviak). The embodiment of archetypes: in the folk choreographic culture and their analysis
in the ballet master heritage of Pavlo Virsky, “Dolls”, “Oh, under the cherry”, “Zaporozhtsi”, “Chumatsky joys”
(L. Kozynko). The embodiment of archetypes has already been analysed in other choreographic productions by P. Virsky such as “Hopak”, “What the Willow Weeps about”, “Hops” and the national ballet “Forest Song” by S. Sergeev. We can
consider “hopak” not only as a dance with the illumination of archetypes in it, but also as an independent archetype: a
kind of code of Old Slavic culture (S. Krymskyi), ethnocode (V. Shkorinenko), identification of hopak with a symbol and
personification with the whole Ukrainian folk choreographic culture (A. Pidlypska). |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті полягає в аналізі архетипів у хореографічних творах українського народно-сценічного танцю
як елементів хореографічної культури. Методологія дослідження ґрунтується на використанні сукупності:
джерелознавчого методу, який застосовано для вивчення наукової літератури та періодики стосовно архетипів;
культурологічного аналізу – для розкриття особливості архетипів у хореографічних постановах П. Вірського,
зокрема «Гопак», «Про що верба плаче», «Хміль» та національному балеті «Лісова пісня» С. Сергєєва; методу
узагальнення – для актуалізації та конкретизації основної інформації щодо архетипів та української
хореографічної культури. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні архетипів української народної
хореографічної культури та народно-сценічних танців у зазначених виставах. Висновки. Визначено актуальність
дослідження наукової літератури та періодичних видань стосовно архетипів: значення понять «колективне
несвідоме» та «архетипи» (К.Ґ. Юнг); визначення національних архетипів як «Дім», «Поле», «Храм», «Матері»,
«Світло», «Часу» (С. Кримський) та «філософія серця» (П. Юркевич, Г. Сковорода, Т. Шевченко); введено в
науковий обіг поняття «архетип національної культури» та їх різновиди (Н. Хамітов); узагальнено та
систематизовано основні архетипи українського менталітету (О. Бичковяк); втілено архетипи в народній
хореографічній культурі та здійснено їх аналіз у балетмейстерській спадщині Павла Вірського: «Ляльки», «Ой,
під вишнею», «Запорожці», «Чумацькі радощі» (Л. Козинко). Проаналізовано втілення архетипів в інших
хореографічних постановах П. Вірського, як-от: «Гопак», «Про що верба плаче», «Хміль» та в національному
балеті «Лісова пісня» С. Сергєєва. Можемо розглядати «гопак» не лише як танець з висвітленням у ньому
архетипів, а і як самостійний архетип: своєрідний код старослов'янської культури (С. Кримський), етнокод
(В. Шкоріненко), ототожнення гопака із символом та уособлення з усією українською народною хореографічною
культурою (А. Підлипська). |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
архетип |
uk_UA |
dc.subject |
танець |
uk_UA |
dc.subject |
балет |
uk_UA |
dc.subject |
український народно-сценічний танець |
uk_UA |
dc.subject |
українська хореографічна культура |
uk_UA |
dc.subject |
балетмейстерська спадщина |
uk_UA |
dc.title |
Архетипи в українській хореографічній культурі та народно-сценічних танцях |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Archetypes in Ukrainian Choreographic Culture and Folk-Stage Dances |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |