Короткий опис(реферат):
Мета статті – розглянути розробку характеристик, перспектив і засобів, які сприяють формуванню в
процесі навчання студентів художників здібностей до самоорганізації, саморозвитку, усвідомленості,
відповідальності під час виконання роботи (створення художнього твору) та вміння творчо мислити, визначати
проблему, ставити мету та знаходити нетривіальний шлях її вирішення, пізнання себе і своїх можливостей.
Дослідження цієї проблеми сприяє підвищенню ефективності підготовки молодого, затребуваного,
конкурентоспроможного та адаптивно мобільного художника, в особі якого суспільство отримає фахівця для
вирішення завдань у галузі образотворчого мистецтва, мистецтва та культури, актуальних сьогодні. Методологія
дослідження ґрунтується на системному та ціннісному підходах, із застосуванням загальнонаукових та
спеціальних методів, зумовлених мистецько-творчою парадигмою, що дало змогу всебічно розглянути вказану
проблему й отримати відповідні результати дослідження. Наукова новизна роботи полягає в осмисленні
особливостей формування художньо-естетичних компетентностей у студентів-художників у процесі навчання в
закладах вищої освіти України. Зазначено про гостру проблему відсутності науково аргументованих змістовних
основ, методів, принципів формування художньо-естетичних компетентностей у студентів – майбутніх
художників, пов’язаних із сучасними змінами в професійній мистецькій освіті у зв’язку із введенням у практику
дистанційного навчання, що призводить до модернізації самого процесу навчання студента-художника.
Висновки. Дослідження здійснено з урахуванням сучасних трансформаційних процесів у професійній художній
освіті взагалі й зокрема пов’язане із введенням у практику дистанційного навчання, що дозволить глибше
розкрити сутність професійної підготовки фахівців художнього профілю та забезпечить їхній особистісно
орієнтований загальний розвиток. Успіх та ефективність формування художньо-естетичних компетентностей у
студентів-художників у процесі навчання в закладах вищої освіти залежить від сукупності освітніх умов, за яких
буде організовано навчання в окремо взятому закладі вищої освіти. Визначено, що для підвищення ефективності
у вирішенні означеного питання мають такі умови: мистецтвознавчий підхід щодо формування художньо-естетичної компетентності; оптимальне поєднання форм, методів і засобів освітньо-мистецької діяльності в
закладі вищої освіти; розробці системи практичних завдань тощо.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to examine the development of characteristics, perspectives, and tools that contribute
to the formation, in the process of teaching student artists, of self-organisation, self-development, awareness,
responsibility during the performance of work (creating an artistic work) and the ability to think creatively, define a
problem, set a goal and find a non-trivial way of solving it and learning about oneself and one's capabilities. Solving this
problem contributes to increasing the efficiency of training a young, in-demand, competitive and adaptively mobile artist,
in the person of whom society will receive a specialist to solve tasks in the field of fine arts, art and culture that are
relevant today. The research methodology is based on systemic and value approaches, with the use of general scientific
and special methods determined by the artistic and creative paradigm, which made it possible to comprehensively consider
the specified problem and obtain appropriate research results. The scientific novelty of the work lies in the understanding
of the peculiarities of the formation of artistic and aesthetic competences among student artists in the process of studying
in higher education institutions of Ukraine. The acute problem of the lack of scientifically substantiated content bases, methods, principles of formation of artistic and aesthetic competences among students – future artists, related to modern
changes in professional art education in connection with the introduction of distance learning into practice, which leads
to the modernisation of the very process of studying an artist student. Conclusions. Undoubtedly, this study should take
into account modern transformational processes in professional art education in general, and, including, those related to
the introduction of distance learning into practice, which will allow to more deeply reveal the essence of the professional
training of specialists in the artistic profile and ensure their personally oriented general development. In our opinion, the
success and effectiveness of the formation of artistic and aesthetic competences among student artists in the process of
studying in institutions of higher education depends on the set of educational conditions under which training will be
organized in a separate institution of higher education. It was determined that the following conditions are necessary to
increase efficiency in solving the above-mentioned issue: an art-critical approach to the formation of artistic-aesthetic
competence; optimal combination of forms, methods and means of educational and artistic activity in a higher education
institution; development of a system of practical tasks.