Короткий опис(реферат):
Мета статті – здійснити аналіз постановок ХХІ століття музично-театральних творів ХІХ–ХХ століття в
аспекті постмодернізму і бароко. Методологія роботи включає наукові методи (джерелознавчий, історичний,
узагальнюючий) і прийоми порівняльного аналізу для розкриття специфіки постмодерністських вистав. Наукова
новизна роботи полягає в тому, що до наукового обігу введені джерела іноземними мовами, здійснено аналіз
музично-театральних творів. Висновки. Відзначено, що в усі часи опера залишається музично-драматичною
виставою з синтезом мистецтв, які впливають на почуття людини і занурюють до аудіовізуального мистецтва.
Постмодерністична музично-театральна творчість, як і барокове мистецтво, спрямовані на викликання афектів
(станів душі) шляхом різних впливів. У постмодернізмі це вже системний вплив співу, танців, сучасних
технологій із зануренням глядачів до дійства та сюжетних ускладнень, які також сприяють передачі різних
афектних станів. В епоху Бароко композитор не вважався самобутнім генієм, а його творчість і твори не були
недоторканними. Виконавцеві дозволялося інтерпретувати написаний текст. Для вистав постмодернового
періоду характерно: зміна лібрето (Е. Гумпердінк «Гензель і Гретель» (Jeníček a Mařenka, 1890, 2015); А. Дворжак
«Диявол і Кача» (Čert a Káča, 1899, 2016); «Солдат і танцівниця». Відповідно функціональної сфери та міста
виконання, частини твору могли пропускатися, замінюватися. Власне, що спостерігаємо сьогодні, у мистецтві
постмодернізму: переінтерпретація героїв та їх функцій (Гензель і Гретель не просто бідні діти, а циркові учні,
де батько директор). Риси побутової комедії, казковості – у бароковій опері доповнювалися масками й
трагедійними подіями. У постмодерністичних виставах маски замінюються ляльками, приміром в операх
Б. Мартіну «Солдат і Танцівниця», Е. Гумпердінка «Гензель і Гретель», А. Дворжака «Диявол і Кача».
Паралеллю з французьким бароковим оперою-балетом у творах постмодернізму є посилення ролі танців в
оперних виставах («Диявол і Кача», балет зі співом Б. Мартіну «Шпалічек»). Сюжети з персонажами реальними
і казково-фантастичними, де виявляється схожість на «міф» («Гензель і Гретель», «Диявол і Кача»). Зовнішня
ефектність і масштабність у барокових творах перегукуються зі специфічним сценічним оформленням: корчма,
пекло, палац («Диявол і Кача»); мультиплікація середини ХХ століття – диснеївські картини («Гензель і
Гретель»); образ Солдата – світ мрій – дитинство з ляльками – автомат з ляльками («Солдат і Танцівниця»).
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the productions of the 21st century musical and theatrical works of the 19th
– 20th centuries in the aspect of postmodernism and baroque. The methodology of the work includes scientific methods
(source studies, historical, generalising) and methods of comparative analysis to reveal the specifics of postmodern
performances. The scientific novelty of the work lies in the fact that sources in foreign languages have been introduced
into scientific circulation, and an analysis of musical and theatrical works has been carried out. Conclusions. It is noted
that at all times the opera remains a musical-dramatic performance with a synthesis of arts that affect human feelings and
immerse in audiovisual art. Postmodern music and theatre creativity, as well as baroque art, are aimed at evoking affects
(states of mind) through various influences. In postmodernism, this is already the systemic influence of singing, dancing,
modern technologies with the immersion of the audience in the action and plot complications, which also contribute to
the transmission of various affective states. In the Baroque era, the composer was not considered an original genius, and
their creativity and works were not untouched. The performer was allowed to interpret the written text. Postmodern period plays are characterised by: changing the libretto (E. Humperdinck’s "Hansel and Gretel" ("Jeníček a Mařenka", 1890,
2015); A. Dvořák’s "The Devil and Káča" ("Čert a Káča", 1899, 2016); "A soldier and a dancer". According to the
functional sphere and the city of performance, parts of the work could be omitted or replaced. Actually, what we observe
today, in the art of postmodernism is a reinterpretation of the heroes and their functions (Hansel and Gretel are not just
poor children, but circus students, where the father is a director). Features of domestic comedy, fairy tale – in baroque
opera were complemented by masks and tragic events. In post-modern performances, masks are replaced by puppets, for
example, in the operas of B. Martin "The Soldier and the Dancer", E. Humperdinck "Hansel and Gretel", A. Dvořák "The
Devil and the Duck". A parallel with the French baroque opera-ballet in the works of postmodernism is the strengthening
of the role of dance in opera performances ("The Devil and Kacha", ballet with singing by B. Martin "Spalicek"). Plots
with real and fairy-tale-fantasy characters, which are similar to the "myth" ("Hansel and Gretel", "The Devil and the
Duck"). The external spectacularity and scale in Baroque works resonate with the specific stage design: inn, hell, palace
("Devil and Kacha"); animation of the middle of the 20th century – Disney pictures ("Hansel and Gretel"); the image of
the Soldier – the world of dreams – childhood with dolls – a machine with dolls ("The Soldier and the Dancer").