Короткий опис(реферат):
Мета статті – аналіз концептуальних принципів творчості В. Сильвестрова у контексті філософських
концептів Ґ. Геґеля, Е. Гусерля та теорії інтенціоналізму культури і мистецтва. Методологія дослідження
ґрунтується на філософсько-аналітичному, культурологічному, музикознавчому та порівняльному аналізі. Це
дало можливість обʼєктивувати й визначити смисловий зміст концептуальних принципів творчості В.
Сильвестрова у контексті фундаментальних засад цих теорій та процесуального буття Європейської культури в
інтенціональнй період її становлення. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше на
трансдисциплінарному рівні визначені й охарактеризовані концептуальні принципи творчості В. Сильвестрова.
Висновки. Феноменологія не тільки визначає смислові засади інтенціоналізму музики В. Сильвестрова, але й
концептуальні принципи його творчості. Прагнення композитора виразити сутнісний рівень самої музики
знаходить відображення у тезах Ґ. Геґеля «повернутися проти того змісту, яке одне до цих пір володіло значимістю» і за допомогою цього «отримати зміст у самому собі». А також співзвучно гаслу Е. Гусерля «Назад, до
предметів», що передбачає «повернення до самих речей», тобто їхнього феноменологічного змісту. Водночас
філософські концепти Ґ. Геґеля, Е. Гусерля та концептуальні принципи творчості В. Сильвестрова зумовлені
інтенціональною рефлексією культури, яка в заключний період становлення моделює відповідну форму свого
існування та буття культурно-художніх явищ. Якщо феноменологія – це своєрідний принцип і форма
вираження образів у музиці В. Сильвестрова, то пан-мелодичне начало постає способом такого буття. Відтак
феноменологія і пан-мелодичне начало визначають смисловий зміст периферійних аспектів, інтро-ретроспекцій і компіляцій, екстенсію музики Сильвестрова та власне є концептуальними принципами його
творчості.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the conceptual principles of V. Sylvestrovʼs work in the context of the
philosophical concepts of G. Hegel, E. Husserl and the theory of intentionalism of culture and art. The research
methodology is based on philosophical-analytical, cultural, musicological, and comparative analysis. This made it
possible to objectify and determine the semantic content of the conceptual principles of V. Sylvestrovʼs work in the
context of the fundamental foundations of these theories and the procedural existence of European culture in the
intentional period of its formation. The scientific novelty of the work lies in the fact that, for the first time, the
conceptual principles of V. Sylvestrovʼs work are defined and characterised at the transdisciplinary level. Conclusions.
Phenomenology not only determines the semantic bases of the intentionalism of V. Sylvestrovʼs music, but also the
conceptual principles of his work. The composer‘s desire to express the essential level of the music itself is reflected in
G. Hegel‘s theses "to turn against the content that alone has held significance until now" and with the help of this "get
the content in itself". And also in harmony with E. Husserlʼs slogan "Back to objects", which implies "returning to the
things themselves", i.e. their phenomenological content. At the same time, the philosophical concepts of G. Hegel,
E. Husserl and the conceptual principles of V. Sylvestrovʼs work are determined by the intentional reflection of culture,
which in the final period of formation models the appropriate form of its existence and the existence of cultural and
artistic phenomena. If phenomenology is a peculiar principle and form of expression of images in the music of
V. Sylvestrov, then the pan-melodic principle appears as a way of such being. Therefore, phenomenology and the pan-melodic principle determine the semantic content of peripheral aspects, intro-retro-spections and compilations, and
actually are the conceptual principles of Sylvestrovʼs work.