Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Горянська ротонда в контексті традицій монументального живопису XIII—XIV століть

Show simple item record

dc.contributor.author Скаканді, Юлій Юлійович
dc.date.accessioned 2023-12-25T13:17:14Z
dc.date.available 2023-12-25T13:17:14Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Скаканді Ю. Ю. Горянська ротонда в контексті традицій монументального живопису XIII—XIV століть // Культура і сучасність. 2023. № 2. С. 118– 123. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5254
dc.description The purpose of the work is to study the traditions of monumental painting of the Goryan Rotunda near Uzhgorod in the context of the development of art of the XIII-XIV centuries. The research methodology lies in the application of the analytical approach in order to highlight the peculiarities of the monumental paintings of the Goryan Rotunda. An important element of the research was observation and description, which made it possible to investigate and outline the evolution of the development of the traditions of monumental painting in the context of the general artistic trends of the 13th and 14th centuries. The novelty of the research lies in the systematisation and generalisation of research on the monumental painting of the Goryan Rotunda, which belongs to the outstanding monuments of the XIII-XIV centuries. Conclusions. Amazing frescoes even today impress visitors with the high skill of execution and at the same time the simplicity and vitality of the characters. The harmonious colour of wall paintings, graceful plots and elegant silhouettes of images are filled with deep spirituality and evoke a pleasant feeling of beauty. Today, scientists are of the opinion that the frescoes in Goryany, those on the surface, represent the era of the early Renaissance and were made in the 14th century by the unsurpassed Italian masters of the Giotto school, but they were then applied on top of images painted here much earlier. The main plots are "Annunciation", "Flight into Egypt", "Passion", "Gifts of the Magi", "Christmas", / "Resurrection". It is likely that the new frescoes were commissioned by the family of the Italian Counts of Drugeti, who have been the owners of our lands since 1318 and ruled here hereditary for 360 years. The researchers recognised the technology of their execution – this is a complex technique that is no longer used today: a wet, "fresh" surface absorbed a 10-centimeter layer of paint during painting. Scenes from the New Testament are depicted on the walls of the temple, which run in two lanes, without destroying the impression of the integrity of the interior uk_UA
dc.description.abstract Метою роботи є дослідження традицій монументального живопису Горянської ротонди поблизу Ужгорода в контексті розвитку мистецтва XIII—XIV ст. Методологія роботи полягає в залученні аналітичного підходу задля висвітлення особливостей монументальних розписів Горянської ротонди. Важливим елементом досліджень стали спостереження, опис, що дозволило дослідити та окреслити еволюцію розвитку традицій монументального живопису в контексті загальних мистецьких тенденцій XIII—XIV ст. Новизна дослідження полягає в систематизації та узагальненні досліджень з монументального малярства Горянської ротонди, яка належить до видатних пам‘яток XIII—XIV століть. Висновки. Дивовижні фрески і сьогодні вражають відвідувачів високою майстерністю виконання і водночас простотою та життєвістю персонажів. Гармонійний колорит настінних розписів, граціозні сюжети та витончені силуети образів наповнені глибокою духовністю і і навіюють приємне відчуття прекрасного. Сьогодні науковці дотримуються думки, що фрески у Горянах, ті що є на поверхні, репрезентують епоху раннього Ренесансу і виконані у XIV столітті неперевершеними італійськими майстрами школи Джотто, однак вони були тоді нанесені поверх ще значно раніше намальованих тут зображень. Головними сюжетами є: «Благовіщення», «Втеча в Єгипет», «Страсті», «Дари волхвів», «Різдво Христове», / «Воскресіння». Цілком імовірно, що нові фрески були виконані на замовлення родини італійських графів Другетів, котрі були володарями наших країв з 1318 року і володарювали тут спадково на протязі 360 років. Дослідники розпізнали технологію їх виконання - це складна методика, що нині вже не застосовується: мокра «свіжа» поверхня при розпису всмоктувала в себе 10-сантиметровий шар фарби. На стінах храму зображені сцени з Нового Завіту, які йдуть двома смугами, не руйнуючи при цьому враження цілісності інтер‘єру. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject Горянська ротонда uk_UA
dc.subject монументальні розписи uk_UA
dc.subject архітектура uk_UA
dc.subject колорит uk_UA
dc.subject фрески uk_UA
dc.title Горянська ротонда в контексті традицій монументального живопису XIII—XIV століть uk_UA
dc.title.alternative Goryan Rotunda in the Context of Traditions of Monumental Painting of the 13th and 14th Centuries uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account