Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – виявлення жанрово-стильової специфіки відтворення духовно-етичних настанов 
сарматизму в польській фортепіанній музиці XIX–XX століть. Методологія роботи спирається на наступні 
підходи: жанрово-стильовий, етимологічний, міждисциплінарний, історико-культурологічний, що виявляють 
особливості відтворення сарматської ідеології в польській фортепіанній музиці вказаного періоду Наукова 
новизна статті визначена її аналітичним ракурсом, що враховує особливості відтворення польського 
«сарматського» образу світу в польській фортепіанній (танцювальній) музиці XIX–XX століть. Висновки. 
Польський національний «образ світу», що історично був сформований на основі шляхетської («сарматської») 
духовно-етичної традиції, сформованої в епоху розквіту Речі Посполитої, та апелював до таких її домінантних 
якостей, як гордість, честь, лицарське Служіння, шанування заслуг роду, сімейних патріархальних цінностей та 
традицій у їх високому духовно-релігійному розумінні, багато в чому визначив специфіку польської культури 
та жанрово-стильові уподобання її музичного мистецтва, орієнтованого на виявлення особливої значущості в 
ньому пісенно-танцювальної традиції у її салонній репрезентації. Поетика полонезу, мазурки, краков'яка, думки 
та інших споріднених ним жанрів, співвідносних із духовно-патріархальними традиціями бідермайєра в його 
польській іпостасі («варшавський бідермаєр», «шляхетський бідермаєр»), визначила також історико-еволюційні 
шляхи розвитку польської фортепіанної музики XIX – початку ХХ століть (Ф. Шопен, З. Носковський, 
В. Малішевський, М. Карлович, М. Завадський, К. Шимановський, Л. Роговський, А. Пануфнік та ін.) та 
відтворення в ній національної «шляхетсько-сарматської» якості.
 
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to identify the genre-stylistic specificity of the reproduction of the spiritual and 
ethical instructions of Sarmatism in Polish piano music of the XIX-XX centuries. The research methodology is based 
on the application of the following approaches: genre-stylistic, etymological, interdisciplinary, historical-cultural, which 
reveal the peculiarities of the reproduction of Sarmatian ideology in Polish piano music of the specified period. The 
scientific novelty of the article is determined by its analytical perspective, which takes into account the peculiarities of 
the reproduction of the Polish "Sarmatian" image of the world Polish piano (dance) music of the XIX-XX centuries. 
Conclusions. The Polish national "image of the world", which was historically formed on the basis of the noble 
("Sarmatian") spiritual and ethical tradition, formed in the heyday of the Polish-Lithuanian Commonwealth, and 
appealed to such dominant qualities as pride, honour, knightly service, honouring the merits of the family, family 
patriarchal values and traditions in their high spiritual and religious sense, in many ways determined the specifics of 
Polish culture and the genre and style preferences of its musical art, focused on revealing the special significance of the 
song and dance tradition in its salon representation. The poetics of polonaise, mazurka, Krakowiak, thought and other 
genres related to it, corresponding to the spiritual and patriarchal traditions of Biedermeier in its Polish guise (―Warsaw 
Biedermeier‖, ―noble Biedermeier‖), also determined the historical and evolutionary paths of development of Polish 
piano music of the 19th and early 20th centuries (F. Chopin, Z. Noskovskyi, V. Malyshevskyi, M. Karlovych, 
M. Zavadskyi, K. Szymanovskyi, L. Rogovskyi, A. Panufnik) and reproduction of the national "noble-Sarmatian" 
quality in it.