dc.contributor.author |
Подунай, Яна Артурівна |
|
dc.date.accessioned |
2023-12-26T12:37:04Z |
|
dc.date.available |
2023-12-26T12:37:04Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Подунай Я. А. Продюсерські агенції та музичні фестивалі як чинники стильового оновлення української естрадної пісні 1990-х років // Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 44. С. 149–154. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5258 |
|
dc.description |
The purpose of the research. The study characterises the activities of production agencies and music festivals
as factors in the stylistic renewal of Ukrainian pop songs in the 1990s. The research methodology consists in the use
of historical-cultural, systemic, and musical-analytical methods and approaches, which made it possible to determine
the importance of production agencies and music festivals in the formation of the soundscape of the Ukrainian pop
music in the 1990s. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time the activities of production
agencies and music festivals were characterised as factors in the formation of the style of Ukrainian pop music in the
1990s. Conclusions. In the 1990s, there was a reorientation of Ukrainian pop music from the Soviet to the Western
organisational model, in which production agencies played an important role, and the festival movement received a
pronounced promotional function. Popular music, with the support of production agencies and the festival movement,
during this period becomes an important factor in the Ukrainisation of society thanks to stylistically relevant Ukrainian-language song content. The most organic combination of promotional-commercial and national-educational components
was in the activities of the production agency ―Territory A‖ and the festival ―Red Rue‖. Thanks to the Western organisational model and the Ukrainian-centric approach, the Ukrainian-language pop song of the 1990s was
represented by all musical styles (pop music, rock, rap, folk, bard song) and was distinguished by stylistic pluralism,
which responded to current trends in world popular music and at the same time took into account pop songs previous
years. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи. У дослідженні охарактеризовано діяльність продюсерських агенцій та музичних
фестивалів як чинників стильового оновлення української естрадної пісні 1990-х років. Методологія
дослідження полягає в застосуванні історико-культурного, системного та музично-аналітичного методів і
підходів, які дозволили окреслити значення продюсерських агенцій та музичних фестивалів у формування
звукового ландшафту української пісенної естради 1990-х років. Наукова новизна роботи полягає в тому, що
вперше було охарактеризовано діяльність продюсерських агенцій та музичних фестивалів як чинників
стилетворення української пісенної естради 1990-х років. Висновки. У 1990-х роках відбувається
переорієнтація української естрадної музики з радянської до західної організаційної моделі, у якій важливу
роль відіграють продюсерські агенції, а фестивальний рух отримує яскраво виражену промоційну функцію.
Популярна музика при підтримці продюсерських агенції та фестивального руху у цей період стає важливим
чинником українізації суспільства завдяки актуальному у стильовому відношенні україномовному пісенному
контенту. Найбільш органічним поєднання промоційно-комерційного та націєтворчо-просвітницького
компонентів було в діяльності продюсерської агенції «Територія А» та фестивалі «Червона рута». Завдяки
західній організаційній моделі та україноцентричному підходу україномовна естрадна пісня 1990-х років була
представлена усіма музичними напрямами (поп-музика, рок, реп, фолк, бардівська пісня) та відзначалася
стильовим плюралізмом, який відповідав актуальним трендам світової популярної музики і одночасно
враховував традиції української пісенної естради минулих років. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
популярна музика |
uk_UA |
dc.subject |
естрадна пісня |
uk_UA |
dc.subject |
1990-х років |
uk_UA |
dc.subject |
продюсерська агенція "Територія А" |
uk_UA |
dc.subject |
фестиваль музики |
uk_UA |
dc.subject |
"Червона Рута" |
uk_UA |
dc.subject |
музичний стиль |
uk_UA |
dc.title |
Продюсерські агенції та музичні фестивалі як чинники стильового оновлення української естрадної пісні 1990-х років |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Production Agencies and Music Festivals as Factors of Stylistic Renewal of Ukrainian Pop Songs of the 1990s |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |