Короткий опис(реферат):
Мета статті — висвітлити основні засади неоріманівського методу аналізу звукового матеріалу
в системі теоретичних поглядів північноамериканського музиколога Річарда Кона. Методологічну основу
роботи утворює метод структурного аналізу та спеціальний неоріманівський метод аналізу звуковисотних
структур, що полягає у комплексі аналітичних процедур, спрямованих на виявлення і графічне виділення
тризвукових трансформацій та проєкцію гармонічних об‘єктів на гексатонову систему співциклів із описом
співвідношень між ними. Наукова новизна статті полягає у залученні до української музикології методів
аналізу звуковисотних структур, запропонованих північноамериканським теоретиком Р. Коном, презентації
головних праць і теоретичних новацій дослідника. Висновки. Неоріманівська теорія аналізу терцієвих
звуковисотних структур є однією з провідних сучасних концепцій, розроблених північноамериканською
музикологією, що базується на неопозитивістському підході. В основі теорії лежить ідея трансформації
звукового об‘єкту (тризвуку), яка була закладеною у роботах німецького теоретика Гуго Рімана. Ця ідея
отримала продовження в дослідженнях перших неоріманців — Д. Льюїна і Б. Гаєра — насамперед у вигляді
трьох тризвукових трансформацій, означених як неоріманівські операції (NRO). Неоріманівський підхід
пропонує розуміння тризвуку як структурної одиниці, демонструючи доцільність його використання як у
творах із пізньоромантичною гармонією, так і поза контекстом тональної музики, де тризвук вичерпує свій
потенціал як елемент функціональної гармонії. Розгляд окремих позицій неоріманівського методу в роботах
Р. Кона (серед них економне голосоведіння, гексатонова система, складні трансформації), дозволив побачити
технологічні можливості методу, що сприяють розумінню взаємозв‘язків тризвуків без орієнтування на
тонально-функціональний зв‘язок акордів та центральний елемент звуковисотної системи.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to highlight the main principles of the Neo-Riemannian method of analysis in the
system of Richard Cohn‘s theoretical views. The methodological basis of the work is a structural analysis and a special
Neo-Riemannian method of pitch structure analysis, which consists of a set of analytical procedures aimed at
identifying and graphically highlighting triadic transformations and projecting harmonic objects onto the hexatonic
system of co-cycles with a description of the relationships between them. The scientific novelty of the article consists
in bringing into Ukrainian musicology the methods of analysis of pitch structures proposed by the North American
theorist R. Сohn, the presentation of the main works and theoretical innovations of the researcher. Conclusions. The
Neo-Riemannian theory of the analysis of triadic pitch structures is one of the leading contemporary concepts
developed by North American musicology on the basis of a neo-positivist approach. The theory is based on the idea of
transforming a sound object (triad), which was laid down in the works of the German theorist Hugo Riemann. This idea
was continued in the researches of the first Neo-Riemannian theorists – D. Lewin and B. Hyer – primarily in the form of
three triadic transformations, designated as Neo-Riemannian Operations. The Neo-Riemannian approach offers an
understanding of the triad as a structural unit, demonstrating the expediency of its use both in works with late romantic
harmony and outside the context of tonal music, where the triad exhausts its potential as an element of functional
harmony. The consideration of individual provisions of the Neo-Riemannian method in the works by R. Cohn (among them voice-leading parsimony, the hexatonic system, combined transformations) made it possible to see the
technological possibilities of the method, which contribute to the understanding of the interrelationship of triads without
focusing on the tonal-functional connection of chords and the central element of pitches systems.