Короткий опис(реферат):
Мета статті полягає у виявленні проблем творчості режисерів-авторів, що реалізували свій художній
потенціал як в авторському кіно, так і в площині сцени та визначенні наукових орієнтирів, що сприятимуть
комплексному аналізу феномену кіноавтора в сценічному мистецтві. Методологія дослідження. В
опрацюванні теми були використані методи наукового аналізу, порівняння, узагальнення, самоаналізу митця.
Крім того, було застосовано аналітичний і системний методи у своїй єдності, що необхідно для вивчення
мистецтвознавчого аспекту проблеми. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні універсальності
режисури як специфічного різновиду художньо-естетичної діяльності; в уточненні взаємовпливу сценічного і
екранного мистецтв у використанні виразних засобів; у визначені особливостей діяльності кіноавтора в
сценічному просторі через адаптацію екранних засобів у театральних постановках, що вперше постало
предметом спеціального дослідження; у висвітленні, універсальної діяльності режисерів-авторів, що вдавалися
до реформування кіномови і мови сценічної постановки; у виявленні оригінальних принципів побудови
кінотвору й специфічних засобів кіновиразності, що не лише знайшли у фільмах безпосереднє втілення та
сприяли виникненню визначних авторських кінотворів, але й справили значний вплив на авторську театральну
режисуру, що вирізнялась пошуком візуалізації сценічних образів. Висновки. Доведено, що сценічна творчість
кінорежисерів-авторів ставить під сумнів теоретичні постулати про згубність вторгнення культури театру на
терени екрану. З‘ясовано, що зображально-виражальні засоби, що забезпечують хронологію творення образу
(довгі кадри, внутрішньокадровий монтаж, акустичні, світло-тіньові ефекти), застосування яких вважається в
кіно високим ступенем майстерності, беруть свої витоки в сценічному мистецтві.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the problems of creativity of directors-authors who have realised their
artistic potential both in author's cinema and in the plane of the stage and to define scientific landmarks that will
contribute to the comprehensive analysis of the phenomenon of the film author in stage art. Research methodology.
The methods of scientific analysis, comparison, generalisation, and introspection of the artist were used in the
development of the topic. In addition, analytical and systematic methods were applied in their unity, which is necessary
for the study of the art history aspect of the problem. The scientific novelty of the study consists in determining the
universality of directing as a specific type of artistic and aesthetic activity; in clarifying the mutual influence of stage
and screen arts in the use of expressive means; in the determined features of the film author's activity in the stage space
through the adaptation of screen means in theatrical productions, which became the subject of a special study for the
first time; in coverage, the universal activity of directors-authors who resorted to reforming the language of cinema and
the language of stage production; in the discovery of original principles of the creation of a film and specific means of film expression, which not only found direct embodiment in films and contributed to the emergence of notable author's
film works, but also had a significant impact on the author's theatrical direction, which was distinguished by the search
for visualisation of stage images. Conclusions. It is proved that the stage creativity of film directors-authors calls into
question the theoretical postulates about the perniciousness of the intrusion of the theatre culture into the territory of the
screen. It has been found that the visual and expressive means that provide the chronology of image creation (long
shots, intra-frame montage, acoustic, light-shadow effects), the use of which is considered a high degree of skill in
cinema, have their origins in stage art