Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Особливості використання соціальних мереж для просування бібліотечних ресурсів

Show simple item record

dc.contributor.author Биркович, Тетяна Іванівна
dc.contributor.author Морозова, Ярослава Андріївна
dc.date.accessioned 2024-04-17T13:13:47Z
dc.date.available 2024-04-17T13:13:47Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Биркович Т. І., Морозова Я. А. Особливості використання соціальних мереж для просування бібліотечних ресурсів // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 56–62 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5407
dc.description The purpose of the article is to comprehensively investigate the presentation of libraries on social networks: Instagram, TikTok, YouTube. The research methodology is based on system-value approaches with the use of general scientific methods (analysis, synthesis, abstraction, generalisation) and special methods determined by the multidisciplinary paradigm of informational, communicative, and sociocultural research, which allowed to investigate the current state of the use of social networks in library activities. The scientific novelty consists in the practical study of the pages of library institutions in social networks. Conclusions. Presentation of libraries on social networks: Instagram, TikTok, YouTube for the promotion of library resources are very important modern tools for popularising libraries and their resources. It can be argued that in the conditions of war, the library as a social institution is one of the subsystems of the information and communication system, the activity of which is characterized by a variety of directions and the use of a wide range of forms of work to satisfy the needs of many readers. The war transforms library institutions, which, forced to adapt to new requirements, become centres in communication processes between the reader and information. For many people, reading books, discussing, meeting with authors is part of psychological relief, a distraction (albeit temporary) from the war; and for libraries, it is a means of promotion, and therefore, a method of their development in the modern information world. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – комплексно дослідити представлення бібліотек в соціальних мережах: Instagram, TikTok, YouTube. Методологія дослідження ґрунтується на системно-ціннісних підходах із застосуванням загальнонаукових методів (аналізу, синтезу, абстрагування, узагальнення тощо) та спеціальних методах, зумовлених мультидисциплінарною парадигмою інформаційних, комунікативних та соціокультурних досліджень, що дозволила дослідити сучасний стан використання соціальних мереж у бібліотечній діяльності. Наукова новизна полягає в практичному дослідженні сторінок бібліотечних установ у соціальних мережах. Висновки. Представлення бібліотек в соціальних мережах: Instagram, TikTok, YouTube для просування бібліотечних ресурсів є дуже важливими сучасними інструментами популяризації бібліотек та її ресурсів. Можна стверджувати, що в умовах війни бібліотека як соціальний інститут є однією з підсистем інформаційно-комунікативної системи, діяльність якої характеризується різноманітністю напрямів і використанням широкого спектру форм роботи для задоволення потреб багатьох читачів. Війна трансформує бібліотечні установи, які, змушені адаптовуватися до нових вимог і, стають центрами в комунікаційних процесах між читачем та інформацією. Для багатьох людей читання книжок, обговорення, зустрічі з авторами тощо є частиною психологічного розвантаження, відволіканням (хоч і тимчасовим) від війни; а для бібліотек – це є засобом просування, а відтак, методом їх розвитку в сучасному інформаційному світі. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject бібліотека uk_UA
dc.subject читач uk_UA
dc.subject соціальні мережі uk_UA
dc.subject Instagram uk_UA
dc.subject Twitter uk_UA
dc.subject Facebook uk_UA
dc.subject YouТube uk_UA
dc.subject BookTube uk_UA
dc.subject бібліотечні ресурси uk_UA
dc.subject бібліотечна діяльність uk_UA
dc.subject Тік-Ток uk_UA
dc.title Особливості використання соціальних мереж для просування бібліотечних ресурсів uk_UA
dc.title.alternative Features of Using Social Networks for the Promotion of Library Resources uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account