dc.contributor.author |
Горбань, Юрій Іванови, |
|
dc.contributor.author |
Олійник, Оксана Миколаївна |
|
dc.date.accessioned |
2024-04-17T13:19:38Z |
|
dc.date.available |
2024-04-17T13:19:38Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Горбань Ю. І., Олійник О. М. Інформаційна культура особистості в цифрову епоху: до питання академічної доброчесності // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 63–70. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5408 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to explore the peculiarities of forming an individual's information culture in the digital
age, taking into account aspects of academic integrity. The paper examines the main components of digital literacy,
particularly computer literacy, data skills, digital communication, and digital environment security. The influence of
developing an information literacy level on creating a culture of academic integrity is explored. Research methodology.
The study uses general scientific methods of system analysis, synthesis, and comparison, informational, cultural, and
activity approaches (to analyse the theory of generations, namely the characteristics of centenarians born in the digital
age; to define codes of academic integrity of higher education establishments). The scientific novelty of the work lies in
identifying the peculiarities of forming an individual's information culture in the digital age and concerning fields such
as sociology, psychology, and education. Conclusions. The article discusses the importance of digital literacy and its impact on academic development. It is determined that the ability to work with information in the digital environment
can increase the level of integrity in the academic sphere. This combination expands the understanding of the relationship
between information culture, digital technologies, and academic ethics, and forms new views on personal development
in the modern information environment. The importance of developing the information culture and the culture of
academic integrity as a holistic process in the modern digital environment has been determined. In the digital era, the
formation of an individual's information culture plays an important role in creating an information space. Academic
integrity should be a key aspect in raising the level of literacy and ethical standards in the information sphere. To ensure
the successful development of the digital society, it is important to maintain and promote the values of academic integrity
and high standards of information culture. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – дослідити особливості формування інформаційної культури особистості в цифрову епоху з
урахуванням аспектів академічної доброчесності. У роботі розглядаються основні складники цифрової
грамотності, зокрема комп’ютерна грамотність, уміння працювати з даними, цифрова комунікація та безпека
цифрового середовища. Досліджується вплив рівня розвитку інформаційної компетентності на формування
культури академічної доброчесності. Методологія дослідження. У роботі використано загальнонаукові методи
системного аналізу, синтезу та порівняння, інформологічний, культурологічний і діяльнісний підходи (для
аналізу теорії поколінь, зокрема особливостей центеніалів, які народилися в цифрову епоху; визначення кодексів
академічної доброчесності закладів вищої освіти). Наукова новизна роботи полягає у визначенні особливостей
формування інформаційної культури особистості в умовах цифрової ери та з погляду таких галузей, як соціологія,
психологія та освіта. Висновки. У статті осмислено значущість цифрової грамотності та її вплив на академічний
розвиток. Визначено, що вміння працювати з інформацією в цифровому середовищі може підвищити рівень
доброчесності в академічній сфері. Таке поєднання розширює розуміння взаємозв'язку між інформаційною
культурою, цифровими технологіями та академічною етикою, формує нові погляди на розвиток особистості в
сучасному інформаційному середовищі. Встановлено значущість розвитку інформаційної культури та культури
академічної доброчесності як цілісного процесу в сучасному цифровому середовищі. В умовах цифрової епохи
формування інформаційної культури особистості відіграє важливу роль у створенні інформаційного простору.
Академічна доброчесність має бути ключовим аспектом у підвищенні рівня грамотності та етичних стандартів в
інформаційній сфері. Для забезпечення успішного розвитку цифрового суспільства важливо підтримувати та
просувати цінності наукової доброчесності та високих стандартів інформаційної культури. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
інформаційна культура |
uk_UA |
dc.subject |
цифрова епоха |
uk_UA |
dc.subject |
наукова етика |
uk_UA |
dc.subject |
інформаційна грамотність |
uk_UA |
dc.subject |
цифрове суспільство |
uk_UA |
dc.subject |
комунікація |
uk_UA |
dc.subject |
цифрова культура особистості |
uk_UA |
dc.subject |
інформація |
uk_UA |
dc.subject |
штучний інтелект |
uk_UA |
dc.subject |
академічна доброчесність |
uk_UA |
dc.title |
Інформаційна культура особистості в цифрову епоху: до питання академічної доброчесності |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Information Culture of the Personality in the Digital Age: On the Issue of Academic Integrity |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |